Den sortprikkede los fører sig atter frem | WWF Denmark

Den sortprikkede los fører sig atter frem

Nyhed lagt på den 05 april 2016   |
Den Iberiske Los er en af de mindre kattearter
© © Iberian Lynx Exsitu Conservation Programme
Antallet af verdens mest truede katteart – den Iberiske Los er røget op på over 400. Det er store fremskridt fra de 327 talte losser i 2014. Dog lurer truslerne stadig. Losserne mister livet ved sammenstød med biler – og af sult

Af Siri Dannesboe

I 2002 fik den Iberiske Los den knap så fornemme titel som den mest truede katteart i verden. Dengang var hele bestanden på under 100 katte. Det stigende antal losser er et symbol på, hvad samarbejde kan gøre for at bevare de truede arter.

”WWF glæder sig over de dejlige nyheder om lossens tilbagekomst. Det er en vigtig bedrift, som også minder os om, at vi fortsat har et ansvar. Vi skal fortsat styrke vores indsatser og beskyttelsesprogrammer, så vi kan bidrage til at sikre verdens truede dyrearter,” siger Gitte Seeberg, generalsekretær for WWF Verdensnaturfonden.

Faren lurer

Arbejdet med at genindføre lossen på Den Iberiske Halvø er en del af Life+ Iberlince. Det er et projekt, som arbejder målrettet med lossen, og som er støttet af EU. WWF er involveret i projektet.

På trods af de gode nyheder er den Iberiske Los stadig voldsomt truet. Hele 51 katte har mistet livet i trafikken over de sidste tre år, og lossens primære bytte – vilde kaniner – er truede af en smitsom og dødelig sygdom.

Kaninbestanden er faldet til mere end halvdelen i de afgørende områder, hvor den den Iberiske Los holder til.

”Arbejdet med at sikre lossens fremgang er endnu ikke færdigt – men vi er helt klart på rette vej,” siger Gitte Seeberg.

Støt WWF's arbejde for verdens truede dyr: Bliv WWF Truede dyr-partner nu.
Den Iberiske Los er en af de mindre kattearter
© © Iberian Lynx Exsitu Conservation Programme Forstør
Lossen på lur efter dens yndlingsbytte
© © Iberian Lynx Exsitu Conservation Programme Forstør