Paris-aftalen: Det er nu, vi skal handle | WWF Denmark

Paris-aftalen: Det er nu, vi skal handle

Nyhed lagt på den 21 april 2016   |
COP21, Paris 2015
© WWF France
I morgen mødes ledere og repræsentanter fra 160 lande for formelt at underskrive klimaaftalen fra COP 21 i Paris. Nu skal Paris-aftalen have en god start og sættes hurtigt i gang.

Når verdens ledere fredag formelt underskriver den globale klimaaftale fra Paris, bekræfter de ikke kun målet om at holde den globale temperaturstigning pænt under 2 grader i 2100. De skriver også under på, at de og deres lande vil tage konkrete initiativer til at begrænse den globale temperaturstigning til 1,5 grader.

Det haster! De seneste tal fra Japans Meteorologiske Institut (JMA) viser, at marts 2016 var 1,07 grader varmere end gennemsnittet for marts i det 20. århundrede. Så sent som i sidste måned kunne Nasa oplyse, at den globale gennemsnitstemperatur for februar 2016 lå hele 1,35 grader over februargennemsnittet for perioden 1951-1980. Alt i alt er kloden allerede blevet cirka 1 grad varmere sammenlignet med det førindustrielle niveau fra før 1880.

Dertil kommer, at CO2-koncentrationen i atmosfæren i 2015 voksede mere end på noget tidspunkt i de seneste 56 år, ligesom mængden af havis på Arktis er den laveste, der nogensinde er målt.

Det er altafgørende, at aftalen fra Paris nu bliver ført ud i livet, og at samtlige lande, der står bag aftalen, lever op til deres løfter.

Vi skal i gang nu

- Alt, hvad vi foretager os fra nu af, skal holdes op imod målet om at komme så tæt på en maksimal temperaturstigning på 1,5 grader som muligt. Allerede nu skal landene bag klimaaftalen i gang med at foretage de investeringer i vedvarende energiløsninger, der er nødvendige, hvis målet i Paris-aftalen skal opfyldes, siger John Nordbo, klima- og miljøchef i WWF Verdensnaturfonden.

Det undrer WWF Verdensnaturfonden, at Danmark sender energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V) og ikke statsminister Lars Løkke Rasmussen (V), da det ville have sendt et langt kraftigere signal om, at Danmark virkelig tager klimaet alvorligt.

- Danmark skal ikke bare skrive under, vi skal ratificere aftalen hurtigst muligt. Regeringen må droppe den tilbagelænede tilgang til klodens klimaudfordringer og arbejde intenst på at få EU med i Paris-aftalen hurtigst muligt. Vi kan desværre ikke længere regne med, at EU-Kommissionen fører ambitiøs klimapolitik. De skal holdes til ilden - både for klimaets skyld og af hensyn til de mange danske arbejdspladser, som ligger i produktion af udstyr til vedvarende energi og energieffektivitet, siger John Nordbo.

Støt klimaet nu
COP21, Paris 2015