Kenya afbrænder 105 tons elfenben | WWF Denmark

Kenya afbrænder 105 tons elfenben

Nyhed lagt på den 29 april 2016   |
Kenya vil afbrænde 105 tons elfenben - den største mængde konfiskerede stødtænder, der nogensinde er blevet destrueret.
© Sinziana Maria Demain/WWF Africa
Kampen mod krybskytteri: Det østafrikanske land brænder elfenben til en værdi af flere hundrede millioner kroner på det sorte marked af i forbindelse med stort, internationalt elefant-topmøde i Nairobi, som også WWF-toppen deltager i.

Den kenyanske regering afbrænder hele 105 tons elfenben - konfiskeret fra krybskytteri gennem mere end tyve år - i forbindelse med elefanttopmødet, som starter i dag fredag i Nairobi. Også 1,5 tons horn fra næsehorn vil også blive afbrændt. Selve afbrændingen vil foregå under stor international bevågenhed i morgen lørdag.

Statsledere fra en række afrikanske lande og lederen af FN's udviklingsorganisation UNDP, Helen Clark, deltager i topmødet, det samme gør en række internationale organisationer, herunder WWF. Bl.a. Marco Lambertini, WWF Internationals generalsekretær, WWF's Afrika-direktør Fred Kumah og Mohamed Awer, WWF's Kenya-direktør deltager i elefant-topmødet og overværer elfenbens-afbrændingen. Også globale erhvervs-kendisser som multimilliardæren, Virgin-ejeren Richard Branson, og Microsoft-grundlæggeren, multimilliard Paul Allan ventes at deltage.

- Det er meget stærkt signal Kenya sender med denne elfenbens-afbrænding. Det vidner om, at Kenya virkelig ønsker at gøre op med den illegale handel med truede dyr. Så vi hilser Kenya-initiativerne meget velkomne, siger Bo Normander, WWF Verdensnaturfondens programleder for skov, biodiversitet og truede arter.

Kritikere foreslår, at Kenya sælger de 105 tons elfenben og bruger pengene på naturbevaring og bekæmpelse af krybskytteri, men dén løsning advarer WWF stærkt imod:

- Man ville sende et helt forkert signal. Salg af elfenben er ulovlig - både efter kenyansk lov og internationale bestemmelser. Så dén løsning giver simpelt hen ikke mening, understreger Bo Normander.

Ifølge flere kilder svarer de 105 tons elfenben til stødtænderne fra hele 6700 elefanter. På det sorte marked har de mange elfenben en værdi på flere hundrede millioner kroner.

Det gør WWF i kampen mod krybskytteri
  • Støtter nationale regeringer med at integrere naturkapital i udviklingen af rammerne for en national grøn økonomi.
  • Gennemfører studier og overvågning af områdets biodiversitet og de socio-økonomiske og kulturelle forhold i lokalsamfundene.
  • Opbygger et stærkere samarbejde mellem lokalsamfund og nationalparker for at beskytte naturen, gennem blandt andet miljøundervisning.
  • Bistår med den fysiske planlægning af bæredygtig infrastruktur, der gavner tigerens habitater
  • Fremmer gennemførelse af grønne investeringer og bæredygtig produktion.
  • Støtter op om arbejdet med at tackle og stoppe den globale handel med truede arter.
  • Skaber bevidsthed i civilsamfundet for bæredygtig forvaltning af naturressourcer.

FAKTA:
  • Omkring 30.000 elefanter skydes hvert år af krybskytter i Afrika.
  • De hårdest ramte områder er Centralafrika, Tanzania og Mozambique.
  • Krybskytteriet styres af kriminelle, internationale netværk.
  • Asien er storaftager af elfenben og horn fra næsehorn samt knogler fra tigre. Horn fra næsehorn og stødtænder bruges i dekorationer, men også i forbindelse med overtro. Især i Asien tror mange, at de har helbredende virkning - og kan helbrede f.ejks. kræft og aids.
  • FN har opgraderet kampen mod krybskytteri og vedtog sidste år en historisk resolution, der forpligter alle lande til at stramme op på deres kollektive bestræbelser på at afslutte den globale-krybskytterkrise og tackle den enorme illegale handel med vilde dyr.

Støt WWF's arbejde for at stoppe krybskytteri og den illegale handel med truede dyr: Bliv WWF Truede dyr-partner.
© Sinziana Maria Demain/WWF Africa Forstør
Der er elefant-topmøde i Kenya.
© Martin Harvey/WWF Forstør
Der er elefant-topmøde i Kenya de næste dage.
© Martin Harvey/WWF Forstør
Kenya har her samlet 105 tons elfenben - klar til afbrænding.