Danske virksomheder forholder sig ikke til skov-ryddende soja | WWF Denmark

Danske virksomheder forholder sig ikke til skov-ryddende soja

Nyhed lagt på den 30 maj 2016   |
Brasilien Dyr Jaguar
Jaguar (Panthera onca), Pantanal, Mato grosso, Brazil
© Staffan Widstrand / WWF
Danske og europæiske virksomheder, der køber og bruger soja som foder i deres kød- og mælkeproduktion, gør stort set intet for at dæmme op for sojaproduktionens negative konsekvenser herunder massiv skovrydning i Sydamerika. Det konkluderer en ny rapport – WWF’s Soja Scorecard 2016 – der blev offentliggjort mandag som optakt til den årlige konference i det internationale soja-samarbejde Roundtable on Responsible Soy (RTRS), der finder sted i Brasilien.

WWF’s Soja Scorecard har undersøgt 133 virksomheder på en række parametre herunder gennemsigtighed i forhold til total forbrug af soja, andel af ansvarligt produceret soja samt hvilke tiltag, virksomhederne har taget for at reducere skovrydning som følge af sojaproduktion. Kun 16 af de 133 virksomheder, bliver kategoriseret som frontløbere, mens halvdelen af virksomhederne (69) slet ikke har redegjort for deres brug af soja, hvilket WWF tolker som, at virksomhederne ikke tager nogle initiativer i forhold til ansvarlig soja overhovedet.

Danmark er en vigtig producent og eksportør af særligt svinekød, og danske virksomheder importerer hvert år cirka 1,7 millioner ton soja fra især Argentina og Brasilien, der betyder, at tropisk skov og andre unikke naturtyper må vige for den lukrative afgrøde, der bruges i foder til blandt andet grise og kyllinger. Ti danske virksomheder er blevet sat under lup i WWF’s undersøgelse, og desværre kommer langt de fleste rigtig skidt ud.

Bundkarakterer til danske virksomheder
Danish Crown, der omsætter for ca. 60 milliarder kroner årligt, har ikke besvaret undersøgelsen og scorer derfor en rød anmærkning i WWF’s rapport.

”Det er rigtig sørgeligt, at Danish Crown slet ikke forholder sig til, at den soja, der indgår i foderet til Danmarks mange millioner svin er med til at rydde skov i Sydamerika og true dyreliv og natur,” siger Gitte Seeberg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

Også Dansk Supermarked Group og Coop Danmark scorer ligeledes begge bundkarakterer. Mens Coop Danmark ikke har besvaret undersøgelsen, har Dansk Supermarked Group hverken taget tiltag i forhold til brug af ansvarlig soja eller afskovning ligesom de heller ikke er medlem af RTRS.

”Dansk Supermarked Group og Coop Danmark er nogle af de store spillere, så det er bundærgerligt, at de ikke tager dette mere seriøst. Hvis de ville, kunne de være med til at gøre en stor forskel ved at gå foran som det gode eksempel og inspirere andre,” siger Gitte Seeberg og fortsætter:

”Alle kan være med til at stille krav og dermed sætte en stopper for den uansvarlige produktion. Alle virksomheder i hele værdikæden for soja har et ansvar i forhold til at reducere sojaproduktionens negative konsekvenser.”

Også store danske grovvareselskaber som DLG, Danish Agro og Hamlet Protein dumper i WWF’s undersøgelse enten på grund af manglende rapportering og gennemsigtighed eller fuldstændig utilstrækkelig indsats.

Arla Foods i front
Der er dog enkelte lyspunkter, nemlig mejerigiganten Arla Foods og fiskefoderproducenten BioMar, der scorer henholdsvis ”førerposition” og ”godt på vej”. Arla Foods er både medlem af RTRS og har forpligtet sig på brug af ansvarlig soja og tiltag, der skal reducere afskovning. Andelen af ansvarlig soja er 425.400 tons, hvilket svarer til 100 procent.

”Arla Foods går foran og tager ansvar for hele produktionen – helt omme på den anden side af kloden. Det er et stærkt signal til udlandet – og andre danske virksomheder – om, at det godt kan lade sig gøre at forpligte sig til ansvarlig brug af soja uden regnskov og dyreliv på samvittigheden,” understreger Gitte Seeberg og fortsætter:

”Mange forbrugere ved slet ikke, at de spiser over 60 kilo soja hvert år, der indgår i produktionen af deres kød og mejeriprodukter – og at deres koteletter og omelet har uerstattelig tropisk skov på samvittigheden. Nu må de andre store, danske spillere stramme op og være deres ansvar bevidst. De har indtil nu kunne køre under radaren og undlade at handle, fordi mange forbrugere ikke kender til de store problemer med sojaproduktionen – og derfor ikke har stillet krav til virksomhederne.”

Den hurtige vækst i efterspørgslen på soja til dyrefoder er en af de primære årsager til skovrydning og forringelse af skove, savanner og græsarealer som Amazonas, Cerradoen og Chacoen. Disse områder rummer en række sårbare arter – herunder blandt andet jaguaren og kæmpemyreslugeren. Ifølge en ny undersøgelse fra Agrosatélite blev 2,93 millioner hektar jord i Cerradoen fra 2000-2014 omlagt fra naturlig vegetation til produktion af etårige afgrøder – primært soja.

Gør en forskel! Tag en kødfri uge og støt WWF!

FAKTA
  • WWF’s Soja Scorecard 2016 har ranket 133 ledende virksomheder i ni europæiske lande i forhold til deres brug af ansvarlig soja. Kun 16 af disse er kategoriseret som frontløbere, der har iværksat initiativer i forhold til brug af ansvarlig soja.
  • Det er anden gang, at WWF udgiver et Soja Scorecard. Første gang var i 2014, hvor WWF undersøgte 88 virksomheder i fem europæiske lande.
  • Den globale sojaproduktion er mere end fordoblet i løbet af de sidste to årtier. Arealet, som er afsat til dyrkning af soja, er tidoblet i løbet af de seneste 50 år – og forventes at blive fordoblet igen i 2050.
  • Sojaproduktion strækker sig nu over et område på 1 million kvadratkilometer – eller hvad der svaret til størrelsen på Tyskland, Frankrig, Belgien og Holland tilsammen.
  • 3/4 af al soja bruges til dyrefoder.
  • Mere end halvdelen af ​​brasiliansk soja kommer fra Cerradoen, hvor arealet af plantet soja er steget med 108 procent fra 2000 til 2014. Cerado indeholder fem procent af verdens biodiversitet og er en af ​​Sydamerikas vigtigste vandkilder.

HVAD SKAL VIRKSOMHEDERNE GØRE?
  • Alle virksomheder, der bruger soja, har et ansvar og en rolle i at reducere de negative miljømæssige og sociale konsekvenser produktionen. WWF opfordrer virksomhederne til senest i 2020 at sikre, at deres sojaforsyningskæder:
  • Er 100 procent fri for skovrydning og omlægning af naturtyper.
  • Kommer fra miljømæssigt og socialt ansvarlig sojaproduktion.
  • Er fuldt certificeret af en troværdig, gennemsigtig, multistakeholder-ordning for miljømæssigt og socialt ansvarlig sojaproduktion, såsom RTRS eller ProTerra.

HVAD SKAL FORBRUGERNE GØRE?
  • Efterspørge ansvarligt produceret soja i hele forsyningskæden, der hvor de handler ind.
  • Vælge animalske produkter fra virksomheder, der har forpligtet sig til og startet køb af RTRS-certificeret soja.
  • Overveje at reducere deres forbrug af kød, æg og mejeriprodukter til fordel for vegetabilsk kost.
  • Reducer madspild ved at planlægge deres indkøb og måltider omhyggeligt – og kun købe og forberede så meget, som det er nødvendigt.
Støt op om WWF's arbejde med soya: Bliv Regnskovspartner
Brasilien Dyr Jaguar