Ny baby-delfin født i Cambodja | WWF Denmark

Nyhed lagt på den 02 juli 2016   |
Baby-delfinen med sin mor
© Franko Petri/WWF-Cambodja
En mor-delfin med hendes nyfødte baby er spottet i ​​Mekong-floden i Cambodja. Babyen er spottet ved hjemstedet for omkring 20 af de sidste resterende 80 Irrawaddy floddelfiner i Cambodja. Floddelfiner er truede og hunnerne føder kun hvert andet til tredje år, så enhver fødsel er en sensation.

Der er massive trusler mod disse sidste cambodjanske ferskvands delfiner. Ulovligt fiskeri ved hjælp af elektrochok, gift, sprængstoffer og nylongarn er steget i de sidste 40 år, og det skader både fiskebestande og delfiner, der ved uheld bliver fanget og dræbt som bifangst. Dæmninger og vandingssystemer ødelægger også fisk og delfiners levested og blokerer for deres vej til gydepladserne.

WWF arbejder især imod opførelsen af ​​Don Sahong dæmningen i Laos, der er planlagt mindre end to kilometer fra grænsen fra Cambodja  - og som støder op til et område, hvor delfinerne lever.  Dæmningen vil blokere en vigtig kanal for fisk og delfiner på Mekong-floden. Pesticider, tungmetaller, plast og andre forurenende stoffer fra industri, landbrug og byer er også til fare for delfinernes overlevelse.

Som om alle disse trusler ikke var nok, så dør delfinerne i så stort et antal, at det sætter deres overlevelse i fare. I 2015 kunne WWF dokumentere en dødelighed blandt delfinerne på 2,4 % blandt voksne delfiner. For at delfinerne skal overleve på langt sigt skal dødelighedsraten ikke være højere end 1-2 %.

Også hos de små baby-delfiner er der en høj dødelighedsrate. Den danske fond Aage V. Jensens Fonde har bl.a. støttet arbejdet i Cambodja med at undersøge grundene til de små delfiners høje dødelighed.
I dag arbejder WWF-Cambodja med inddragelse af lokalsamfund og den cambodjanske regering for at beskytte delfinerne. WWF har arbejdet sammen med landsbyboere om at etablere 10 bevaringsområder i 10 landsbyer. Fiskeri i disse områder, som ofte er vigtige gydepladser, er forbudt for at minimere overfiskning og give fiskebestandene en chance for at komme sig - til gavn for både delfiner og fiskere.

FAKTA om floddelfiner
– også kaldet Irrawaddy delfiner (Orcaella brevirostris)
Længde: op til 2,75 meter
Vægt: op til 150 kg
En af kun tre hvaler og delfinarter, der kan leve i både ferskvand og saltvand.
Kan findes i tre floder: Mekong (Cambodja og Laos), Irrawaddy (Myanmar), og Mahakam (indonesisk Borneo), og kystnære have fra Borneo til Indien

Baby-delfinen med sin mor
© Franko Petri/WWF-Cambodja Forstør
Baby-delfinen leger med sin mor