Regnskovens skæbne bliver afgjort i dag! | WWF Denmark

Regnskovens skæbne bliver afgjort i dag!

Nyhed lagt på den 25 maj 2012   |
Brasilien Regnskov Skov
Sucunduri River rapids, Juruena National Park, Brazil. June-July 2006.
© Zig Koch / WWF
Afgørelsens time nærmer sig for Brasiliens regnskov. Tidsfristen for Præsident Dilma Rousseffs vetoret mod den nye skovlovgivning udløber i dag.

Den brasilianske kongres har allerede vedtaget den nye skovlovgivning, der efterlader et stort areal af regnskoven i Brasilien uden tilstrækkelig miljøbeskyttelse, giver amnesti til individer anklaget for at stå bag illegal afskovning og vil få store konsekvenser for klimaet.

Det er kun Præsident Dilma, som kan stoppe den nye lovgivning, men fristen for et veto udløber i dag. De foreslåede ændringer af skovlovgivningen truer de seneste tids succes med at reducere afskovning i Brasilien.

WWF og Greenpeace har sammen lagt pres på præsident Dilma i verdenspressen og organisationen Avaaz har de seneste uger indsamlet mere end to millioner underskrifter mod skovlovgivningen. Præsident Rousseff møder samtidig stor modstand fra sine egne indbyggere I Brasilien, hvor 79 % brasilianere vender tommelfingeren nedad til den nye skovlov.

Brasilien er om ganske få uger vært for verdens største miljø FN’s topmøde om bæredygtig udvikling, kaldet RIO +20, og det bliver svært for præsident Dilma af åbne mødet som vært, hvis hun kort tid forinden har givet grønt lys til, at store områder af Brasiliens regnskov bliver ødelagt.

Du kan stadig nå at lægge pres på Præsident Dilma ved at klikke her
Brasilien Regnskov Skov
Sucunduri River rapids, Juruena National Park, Brazil. June-July 2006.