Snorkle-event med WWF i Thyborøn | WWF Denmark

Snorkle-event med WWF i Thyborøn

Nyhed lagt på den 29 juli 2016   |
Opdag Havets snorkle-guider. Fra venstre Maria Linnemann, Peter Skødt Knudsen og Morten Rud.
© WWF DK
WWF Verdensnaturfonden arrangerer – i samarbejde med Jyllandsakvariet - Opdag Havet-event ved indsejlingen til Limfjorden torsdag den 4. august.

WWF sørger for varme våddragter, masker, finner og snorkler til folk i alle aldre og størrelser.

Under Opdag Havet-snorkleturen guides du og din familie kyndigt af WWF Verdensnaturfondens havbiolog, chef-snorkleguide Peter Skødt Knudsen og hans snorkle-crew.

Det hele er ganske gratis.

- Mange tror at havet i Danmark er grumset, koldt og havbunden flad og kedelig. Men det er en myte. Den danske havnatur har rigtig meget at byde på. Thyborøn er porten til Limfjorden, hvor det barske salte Vesterhav mødes med det brakke fjordvand, og giver forhold til at arter fra begge verdener mødes lige her i et spændende krydsfelt af mudderbund, sandbund, store høfdesten, tidevandsstrøm og Nordsø-dønninger. Jeg forventer derfor, at Thyborøn bliver et snorkle-event som hitter rent biodiversitetsmæssigt, siger Peter Skødt Knudsen.

Han regner med at de snorklende vil støde ind i flotte søanemoner, taskekrabber, og at der er ’gode chancer’ for at se stimer af brislinger og store fisk som multer og havbars.

Se sæler fra glasbundsbåd

Fra kl. 10 til 12 vil event-deltagerne kunne komme med på en sejltur i Jyllandsakvariets nye glasbundsbåd.

- Vi vil især kikke efter sæler inde i den vestlige del af Limfjorden. Der er både gråsæler og en del spættede sæler. Så det bliver en rigtig spændende tur, hvor vi også vil se på livet på bunden af Limfjorden, siger indehaveren af Jyllandsakvariet, Michael Madsen.

For at komme med på sejlturen skal man bestille plads på forhånd hos Jyllandsakvariet. Ring på 9783 28 08.
I dagens særlige anledning er sejlturen mellem kl. 10 og 12 gratis.

Læs mere om Jyllandsakvariet her: http://jyllandsakvariet.dk/

Snorkle-eventen indgår i arrangementet ’Fiskedag i Thyborøn’, som løber over tre dage torsdag-fredag-lørdag den 4. til 6. august.

Læs mere om ’Fiskedag i Thyborøn’ her: http://www.visitnordvestjylland.dk/danmark/fiskedag-i-thyboroen-gdk606602

Brug din mobil:
Hjælp med vigtig viden om havnaturen

Under Thyborøn-eventen vil WWF’s snorkle-team give gode råd om, hvordan man registrerer sine marine fund i WWF’s Opdag Havet-app.

Hvis man downloader app’en på mobiltelefonen kan man – selv om man hverken er havbiolog eller forsker - på en nem og sjov måde via mobilen hjælpe forskere med vigtig viden om den danske havnatur.

Via app’en kan man nemlig registrere 76 marine arter, som man støder på i strandkanten eller under en snorkletur i havet.

Registreringerne tilgår automatisk WWF’s database. Efterfølgende vil WWF-biologer – i samarbejde med forskere fra Center for Makroøkologi, Evolution og Klima (CMEC) på Københavns Universitet - så analysere og registrere borgernes fund.

- Den viden, vi indsamler i dette projekt, vil klæde os endnu bedre på i kampen for beskyttelse og bevaring af havets arter. Så hver eneste registrering i Opdag Havet-app’en er værdifuld, understreger WWF-projektleder Susanne Amsinck.

Det er første gang, at Citizen Science-metoden i denne skala tages i anvendelse på havnatur-området i Danmark.

Se mere om Opdag Havet-app’en her:

Snorkle-events sommeren over

Også andre steder langs de danske kyster inviterer WWF Verdensnaturfonden sommeren over til Opdag Havet-events.

Gennemgående ved disse events er, at man kvit og frit kan låne en våddragt og snorkleudstyr og gå på opdagelse i den fascinerede havnatur – kyndigt guidet af WWF’s havbiolog Peter Skødt Knudsen og hans snorkle-crew.

Læs mere om kommende events her:

WWF's Opdag Havet-projekt - som sommerens events ved de danske kyster er en del af - finansieres af Aage V. Jensen Naturfond.

Tid og sted-fakta om Thyborøn-eventen:

Dato: Torsdag den 4. august.
Tid: Kl. 10 – 16.
Sted: Indsejlingen til Limfjorden, for enden af Kystcentervej, 7680 Thyborøn (GPS-punkt: Kystcentervej 11, 7680 Thyborøn)
Parkering: Over for Jyllandsakvariet, Vesterhavsgade 19, 7680 Thyborøn.
Medbring: Håndklæde, dit normale badetøj og godt humør.
Angående vejret: Eventen gennemføres i bedste WWF-ånd uanset vejret.