WILDLIFE REPORTERS: Vi er ikke færdige med at gøre en forskel! | WWF Denmark

WILDLIFE REPORTERS: Vi er ikke færdige med at gøre en forskel!

Nyhed lagt på den 08 august 2016   |
© Søren Koch / WWF
Seks Wildlife Reporters vendte fredag aften hjem efter at have været med WWF i Skotland for at sætte fokus på plastikforurening i verdenshavene. Her reflekterer de over ekspeditionen – og ikke mindst, hvad de har lært og tager med videre.

Af Amalie Schjødt-Pedersen, Amalie Wetche, Alberte Sally Busk, Ella K. S. Frederiksen, Amalie Corfix og Mads Keis, WWF Wildlife Reporters 2016

”Som Wildlife reporter er du ikke bare med til at gøre en kæmpe forskel, men du får også en hel masse unikke oplevelser, du ikke vil bytte for noget i verden!” - Amalie og Amalie, Wildlife Reporters 2016

Vi var en smule nervøse, da vi stod på båden i våddragterne. Parate til at hoppe i vandet ventede vi på, at hajen kom langt nok hen til båden. ”Go, go, go, go!” råbte Kate – vores guide. Vandet var lidt koldt, men da den kæmpestore basking shark dukkede op foran os forsvandt al fokus fra det kølige vand, og vi var 100 procent opmærksomme på hajen. Det grumsede vand gjorde, at vi først så hajen som en stor silhuet, men snart var den helt tydelig og bestemt ikke til at undgå.

Nede i vandet gled den smukke gigant langsomt mod os med en bemærkelsesværdig elegance. Da det kæmpe gab åbnede sig, og dyret cirklede om os en enkelt gang for så at forsvinde tilbage i det store blå ocean, var vi ikke i tvivl om, at vi havde med verdens anden største haj at gøre. Hjertet pumpede stadig af adrenalin, da vi atter kravlede tilbage på båden, og selv fire dage efter sidder oplevelsen stadigvæk i kroppen.

”At svømme under to meter fra den majestætiske basking shark har givet et helt andet perspektiv på plastikforureningen af verdenshavene. At se på egen hånd, hvordan et så fantastisk dyr bliver offer for vores tankeløshed er næsten ikke til at bære” – Alberte Sally Busk, Wildlife Reporter 2016

Speedbåden sejlede hurtigt af sted og vandet sprøjtede gang på gang op på dækket. Til venstre foran os hørte vi pludselig en høj brusende lyd, og et 30 meter højt vandfald dukkede op. I lange plask væltede vandet ned af en stejl klippeskråning og rundt om voksede græsset grønt og frodigt. Vandfaldet endte på en dynge af sten, som førte direkte ud i havet. Dette syn var som taget ud af en eventyrbog, så perfekt så urørt…. Lige indtil vi så lidt til højre. På en lille stenstrand et par meter derfra, lå en dynge af affald. Lige præcis her, fortalte vores guide Luke, kom der aldrig nogen, da det var et af de mest uberørte steder i Skotland. Og alligevel fandt man den her kæmpe dynge affald. Var det skyllet i land, eller havde nogen virkelig efterladt det her? Efter et smut og en dukkert oppe ved vandfaldet vendte vi næsen hjemad med Skotlands smukke natur på nethinderne, men desværre også med billedet af affaldet på stranden.

”Det var fantastisk at se så smuk natur, men at vi stadigvæk kunne finde plastik og andet affald på selv de mest isolerede øer, vidner i den grad om problemets omfang. Det er næsten umuligt at finde totalt uberørt natur, men bare små ændringer i hverdagen kan ende med at gøre en kæmpe positiv forskel.” – Ella Katrine Suurballe Frederiksen, Wildlife Reporter 2016

Kl. er 22:00 fredag aften. Vi er lige steget ud ad flyveren efter en lang tur hjem. Følelserne er blandede. Det bliver dejligt at se vores familier igen, men tanken om, at dette eventyr er slut, og at vi skal skilles nu, er næsten ikke til at bære. De fem dage, vi har været af sted, er gået ekstremt hurtigt, og vi har oplevet de mest fantastiske ting både i samværet med hinanden og i de nye og helt vidunderlige naturoplevelser, Skotland og Hebriderne har budt på. Oplevelser vi ikke vil bytte for noget! Det har været fedt at være sammen om at sætte fokus på plastik i havet, som vi alle brænder rigtig meget for at gøre noget ved – og troen på, at vi virkelig skal, men også kan gøre en forskel er vokset. Kampen mod plastikforurening i verdenshavene er ikke slut, vi har været med til at tage et lille skridt i den rigtige retning, og vi kan kun håbe på, at problemet globalt bliver taget alvorligt, og at der bliver gjort noget, før det er for sent.

”Som Wildlife Reporters kan vi gøre en forskel ved, at tale op om de store miljøproblemer. Efter vores ekspedition har vi fået blod på tanden for fortsat, at gøre en forskel.” – Amalie og Mads, Wildlife Reporter 2016

HVAD ER WWF WILDSCHOOL?
WWF uddanner hvert år en række unge Wildlife Reporters i WWF’s Wildschool. Wildschool har eksisteret siden 2010, og kampagnen har hvert år sendt en gruppe unge ud til forskellige dele af verden for at sætte fokus på forskellige miljø- og naturproblematikker. Som WWF Wildlife Reporter bliver man ambassadør for WWF og uddannet i at formidle miljømæssige problemstillinger gennem skrevne artikler, dagbøger, radio og TV. Årets Wildlife ekspedition sætter fokus på plastikforurening i havet og finder sted på Hebriderne i Skotland fra 1.-5. august.

FAKTA OM PLASTIK I HAVET:
  • I dag indeholder oceanerne et ton plastik for hver fem ton fisk.
  • Hvert år udledes 10 millioner tons plast i verdenshavene.
  • Plastikflasker og six pack holdere er ca. 400 år om at blive nedbrudt i naturen.
  • I dag bliver kun 14 procent af plastikemballage indsamlet til genbrug. Til sammenligning er den globale genbrugsprocent for papir oppe på 58 procent, mens den for jern og stål er på 70 til 90 procent.
  • 62 procent af al det affald, der fjernes fra verdenshavene, er plastik, heraf er størstedelen plastikemballage.
  • 100.000 havpattedyr og én million fugle lader hvert år livet på grund af plastforurening.
  • I 2050 vil den samlede vægt af al plastikaffald overstige den totale vægt af alle verdenshavenes fisk.
  • Det er ikke blot plastik, der udgør en trussel for hajer. Flere typer hajer er truet, på grund af overfiskeri og fordi efterspørgslen på deres finner er enorm på det asiatiske marked.
WWF WILDLIFE REPORTERS 2016:
Amalie Corfix, 17 år fra Lynge, Nordsjælland
Mads Keis Jepsen, 17 år fra Lynge, Nordsjælland
Amalie Myrup Wetche, 14 år fra Hinnerup, Østjylland
Amalie Schjødt-Pedersens, 14 år fra Hinnerup, Østjylland
Alberte Sally Busk, 16 år fra Faaborg, Fyn
Ella Katrine Suurballe Frederiksen, 16 år fra Faaborg, Fyn

KONTAKT:
Anne Burlund
Pressemedarbejder WWF
Email: a.burlund@wwf.dk
Telefon: 35 24 78 51 / 53 84 43 21
© Søren Koch / WWF Forstør
De seks WIldlife Reporters leder efter plastik på stranden.
© Søren Koch / WWF Forstør
Wildlife Reporterne finder plastik på stranden.
© Søren Koch / WWF Forstør
Wildlife Reporterne rapporterer hjem til Danmark.