Snorkle-event med WWF ved Sønderborg Slot | WWF Denmark

Snorkle-event med WWF ved Sønderborg Slot

Nyhed lagt på den 22 august 2016   |
WWF's chef-snorkleguide Peter Skødt Knudsen på vej i havet med en flok snorklende børn - under et tidligere event ved Sjællands Odde.
© WWF DK/Kenneth Jørgensen
WWF Verdensnaturfonden arrangerer – i samarbejde med foreningen Als Stenrev og Naturskolerne i Sønderborg Kommune - snorkle-event på Fluepapiret ved Sønderborg Slot lørdag den 27. august.

WWF og Naturskolerne sørger for varme våddragter, masker, finner og snorkler til folk i alle aldre og størrelser.

Under Opdag Havet-snorkleturen guides du og din familie kyndigt af WWF Verdensnaturfondens havbiolog, chef-snorkleguide Peter Skødt Knudsen og hans snorkle-crew.

Det hele er ganske gratis.

- Mange tror at havet i Danmark er grumset, koldt og havbunden flad og kedelig. Men det er en myte. Den danske havnatur har rigtig meget at byde på. Als Sund/Flensborg Fjord er bestemt ingen undtagelse. Jeg regner med, at vi støder på flotte blåmuslinger-banker, smukke tang-skove af bl.a. savtang og blæretang og flere slags fisk, bl.a. sandkutlinger, forudser Peter Skødt Knudsen.

Revets Dag

WWF’s snokle-event indgår i arrangementet ’Revets Dag’, hvor man fejrer det forestående arbejde med at etablere seks stenrev omkring Als.

Et af stenrevene – et informations- og snorklerev – etableres netop ud for Fluepapiret ved Sønderborg Slot.  Man kan selv svømme ud og smide de første små sten til etablering af det kunstige stenrev.

- Sten, som ligger på havbunden eller i bunker som stenrev, kaldes "havets oaser". De er livsvigtige levesteder for havets mange dyr og planter, som har brug for stenene som skjulesteder og opholdssted. I dag er der kun fem pct. tilbage af de sten på havbunden, som var der for 200 år siden. Men det er vi i gang med at lave om på, siger Andreas Hermann, naturskoleleder i Sønderborg Kommune.

- Med det nye stenrev får vi i fremtiden en langt større variation af arter. Bl.a. torsk, søanemoner og søpunge vil dukke op. Så mød endelig op og vær med til at smide de første sten, lyder opfordringen fra Peter Skødt Knudsen.

I forbindelse med snorkleeventen kan du også få den naturstridige oplevelse at trække vejret under vandet ved at komme på prøve-scuba-dyk med Dykkerklubben Poseidon.

På stranden kan man lave tangsnobrød, ryge fisk og gå på opdagelse med hænderne i et 6 meter langt rørebassin med levende fisk morgenfanget på dagen af lokale fiskere i ruser og garn.

Søren Larsen fra TV2's ’Under overfladen’ viser sine smukke undervandsfilm fra stenrevsprojekter i Lillebælt og andre steder, og fortæller om, hvordan udlægning af sten forandrer betingelserne for livet i havet.

Brug din mobil:
Hjælp med vigtig viden om havnaturen

Under Sønderborg-eventen vil WWF’s snorkle-team give gode råd om, hvordan man registrerer sine marine fund i WWF’s Opdag Havet-app.

Hvis man downloader app’en på mobiltelefonen kan man – selv om man hverken er havbiolog eller forsker - på en nem og sjov måde via mobilen hjælpe forskere med vigtig viden om den danske havnatur.

Via app’en kan man nemlig registrere 76 marine arter, som man støder på i strandkanten eller under en snorkletur i havet.

Registreringerne tilgår automatisk WWF’s database. Efterfølgende vil WWF-biologer – i samarbejde med forskere fra Center for Makroøkologi, Evolution og Klima (CMEC) på Københavns Universitet - så analysere og registrere borgernes fund.

- Den viden, vi indsamler i dette projekt, vil klæde os endnu bedre på i kampen for beskyttelse og bevaring af havets arter. Så hver eneste registrering i Opdag Havet-app’en er værdifuld, understreger WWF-projektleder Susanne Amsinck.

Det er første gang, at Citizen Science-metoden i denne skala tages i anvendelse på havnatur-området i Danmark.

Se mere om Opdag Havet-app’en her:

WWF's Opdag Havet-projekt - som sommerens events ved de danske kyster er en del af - finansieres af Aage V. Jensen Naturfond.

Tid og sted-fakta om Sønderborg-eventen:

Dato: Lørdag den 27. august.
Tid: Kl. 10 – 15.
Sted: Fluepapiret ved Sønderborg Slot, Ud for Strandvej 1, 6400 Sønderborg.
Medbring: Håndklæde, dit normale badetøj og godt humør.
Parkering: Ud for Strandvej 1, 6400 Sønderborg.
Angående vejret: Eventen gennemføres i bedste WWF-ånd uanset vejret.
Bliv medlem af WWF