Minister ignorerer miljøet til fordel for kamp om lettjente penge | WWF Denmark

Minister ignorerer miljøet til fordel for kamp om lettjente penge

Nyhed lagt på den 29 maj 2012   |
Raps Bioenergi Biodiesel Energi Klima
Field of Rapeseed (Brassica napus oleifera) in bloom, Plan les Ouattes, Geneva, Switzerland
© Stéfane Mauris / WWF
Danmark har i dette halvår formandskabet for EU, og et af de vigtigste emner på bordet er forhandlingerne om EU’s næste syvårige budget. Med et budget på 1000 mia. euro eller 7600 mia. kr. kan et grønnere EU-budget gøre en markant forskel for natur, fugleliv, havmiljø og klimaet. I dag mødtes relevante politikere i EU for at diskutere de næste syv års budget for EU. Miljøet ikke en gang blev diskuteret.

Efter mødet udtalte generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden Gitte Seeberg: ”Europa har fastlagt en køreplan for at skabe et kulstoffattigt i EU i Europa 2020-strategien. Men den blev fuldstændigt ignoreret af ministrene i dag. Det eneste vi fik, var den sædvanlige kortsynede pengekamp mellem medlemsstaterne, som er mere interesserede i at se, hvor meget eller hvor lidt de skal betale til EU-budgettet.”

Hun fortsætter:

”Hvis EU ønsker at komme ud af det nuværende rod er de nødt til at bygge en grøn økonomi, der kan bruge strukturfonde - og sideløbende den fælles landbrugspolitik - til at beskytte naturen og generere grønne jobs. Forskning beviser, at EU-budgettet kan blive brugt på en bedre måde til støtte til vedvarende energi, bæredygtig transport og energibesparelser”.

Det arbejder WWF for

Hele 25 % af EU’s budget bør være gavnligt for klimaet – og ikke øge EU’s udledninger af drivhusgasser. WWF ønsker at strukturfondene, der er med til at løfte levestandarden for de fattigste EU-lande, også prioriterer energieffektivitet og klimabeskyttelse, og ikke bare går til ”grå infrastruktur” som landeveje og transport. Samtidig ønsker vi, at naturgenopretning sikres med 1 procent af EU’s budget i stedet for 0,2 procent. Kun på den måde kan målet om et stop for tab af den biologiske mangfoldighed verden over bliver nået. Endelig arbejder WWF for en grønnere landbrugsstøtte, der bedre kan sikre de europæiske landskaber og naturværdier.

Raps Bioenergi Biodiesel Energi Klima