Bæredygtig dansk Nordsø-torsk en realitet | WWF Denmark

Nyhed lagt på den 12 september 2016   |
Atlantic cod (Gadus morhua) Saltstraumen, Bodo, Norway
© Wild Wonders of Europe /Magnus Lundgren / WWF

Efter en målrettet indsats, ikke mindst fra fiskernes sides, lever fiskeriet af torsk i Nordsøen og Skagerrak nu op til de strenge MSC-krav for bæredygtigt fiskeri.

Artiklen er bragt på MSC's hjemmeside 9. september 2016.

”Vi er meget stolte af at være first-movere til at få torsken i Nordsøen og Skagerrak MSC certificeret. MSC certificering er guldstandarden for bæredygtighed inden for fiskeri”, siger Sven-Erik Andersen, Formand for Danmarks Fiskeriforenings Producent Organisation (DFPO).

Bestanden af torsk i Nordsøen og Skagerrak har længe vakt bekymring hos fiskere, politikere og forskere. Bestanden har de seneste år været under pres, men en langsigtet genopretningsplan og fiskernes indsats har betydet at torsken har fået de bedst mulige vækstbetingelser og nu er på et sundt og acceptabelt niveau. Også fremadrettet vil der være stor fokus på vækst og udviklingen generelt.

”Torskebestanden er vokset støt over det sidste årti og vores fiskere har lavet store ændringer i deres fiskerimønster og indført mere og mere selektive redskaber.”, siger Svend-Erik Andersen.

Et uafhængigt certificeringsorgan har vurderet at fiskeriet lever op til MSC´s standarder for bæredygtigt fiskeri. MSC anerkender fiskeriets indsats for at få bestanden tilbage på et sundt niveau.

”Branchen har gjort et enormt arbejde for at forbedre torskebestanden i Nordsøen, og det er på tide at forvaltningen og fiskeriet får den anerkendelse, de har fortjent for denne succeshistorie”, siger Minna Epps, Chef for Marine Stewardship Council i Skandinavien.

Inden for de kommende år vil resultaterne og fiskeriet i Nordsøen fortsat blive fulgt nøje, så det sikres, at udviklingen fastholdes og styrkes.

”MSC certificeringen af Nordsøtorsken viser klart, at fiskebestanden bevæger sig i en positiv retning. Det er et meget ikonisk fiskeri og vi er glade for at se at det lever op til MSC´s krav og håber at fiskeriet vil fortsætte sin rejse mod øget bæredygtighed gennem de betingelser der er tilknyttet fiskeriet.” udtaler Christoph Mathiesen, Program Manager, Fisheries and Aquaculture, WWF Danmark.

Udviklingen er godt nyt for de danske forbrugere. En ny undersøgelse viser, at mange ser bæredygtigt fiskeri som en nødvendighed for at beskytte havene samtidig med, at seks ud af ti mener, at vi skal spise mere bæredygtig fisk.

Atlantic cod (Gadus morhua) Saltstraumen, Bodo, Norway