WWF-børnekollektion er nu i H&M-butikkerne | WWF Denmark

Nyhed lagt på den 29 september 2016   |
Kampagne med H&M
© H&M
Fra i dag kan du finde en helt særlig WWF-børnetøjskollektion i din lokale H&M-butik og i H&M’s online-shop.

Ungerne kan trække i for eksempel en sej tiger-hoodie eller et par leggings med sneleopard-tryk og samtidig direkte hjælpe WWF med at beskytte disse dyr. 10 % af salget går nemlig til WWF’s arbejde for at bevare verdens mest truede dyrearter.

Alt tøjet er lavet i certificeret økologisk bomuld og er produceret under stor hensyntagen til natur og miljø og til de mennesker, der arbejder i produktionen. WWF-kollektionen er til børn mellem 1,5 og 14 år og kan købes så længe lager haves.

Børnekollektionen er et af resultaterne af WWF’s partnerskab med H&M. Siden 2011 har WWF og den svenske tøjkoncern H&M arbejdet sammen om at gøre både H&M og resten af modeindustrien mere bæredygtig. For tekstilindustrien trækker store veksler på vores naturresourcer.

En gennemsnitlig dansker køber 16 kilo tøj om året. For at fremstille dem bruges der cirka 58.000 liter vand, 16 kilo kemikalier og 640 kilo CO2.

Samarbejdet har især haft fokus på at bedre håndtering af vandressourcer, så der bliver brugt mindre vand i alle led af produktionskæden.

LÆS MERE OM KAMPAGNEN HER

Forandring kræver fællesskab
”Vi har en fælles interesse i at reducere forbruget af naturressourcer. Og når man går sammen, kan man bare opnå flere og større mål – så simpelt er det. Som en af de førende aktører i tekstilindustrien kan H&M inspirere leverandører, kunder og andre brands til også at blive grønnere. Så vi håber samarbejdet kan danne ringe i vandet,” siger international programchef i WWF Jacob Fjalland.

Mia Møgelgaard, der er Sustainability Coordinator for H&M Danmark, supplerer:

”Som en af verdens største modevirksomheder har vi et stort ansvar for at gå forrest, både fordi vi mener, at vi skal have en positiv indflydelse i alle de lande og lokalsamfund, hvor vi har aktiviteter, men også fordi vi tror på, at et stærkt og konsistent fokus på at drive vores virksomhed på ansvarlig vis er med til at langtidssikre vores forretning.”

Samarbejdet har blandt andet resulteret i, at 70.000 af H&M’s ansatte er blevet undervist i bedre håndtering af vand, og der er implementeret standarder for vand og kemikalier hos flere end 500 af H&M’s leverandører.

Det er desuden H&M’s mål, at alle virksomhedens bomuldsvarer skal komme fra mere bæredygtige kilder inden 2020. Lige nu er over 20 % af H&M’s sortiment fremstillet i enten økologiske, genbrugte eller andre former for bæredygtige materialer.

Jacob Fjalland håber, at WWF-kollektionen vil inspirere H&M’s kunde:

”Den nye børnekollektion er ikke kun med til at fortælle om vores banebrydende samarbejde med H&M, men hjælper os samtidig i kampen for at bevare nogle af verdens mest truede dyr. For både dyrenes og vores børns skyld er det afgørende, at NGO’er, virksomheder og kunder hjælpes ad med at passe bedre på planetens ressourcer.”

Kampagne med H&M
H&M og WWF's børnetøjskollektion 2016