Danskerne kan sikre mere sex i havet | WWF Denmark

Danskerne kan sikre mere sex i havet

Nyhed lagt på den 12 juni 2012   |
Zlato Buric
© Knap & Nap
WWF er lige nu ved at mobilisere danskerne i en ny kampagne for ”flere fisk i havet” og en bedre fiskeripolitik i EU, der giver fiskene mulighed for at formere sig. Denne uge lanceres en videokampagne, der skal få danskerne til at protestere mod den eksisterende fiskeripolitik i EU, som er godt i gang med at tømme vores have for fisk.

Alene i EU er 75 procent af fiskebestandene overfiskede. På Facebook har kampagnen allerede fået luft under vingerne. Her deles videoen, hvor med Zlatko Buric bliver sat på plads af en yderst velargumenteret 10 årig WWF’er. (http://www.facebook.com/WWFdk)

Under det danske formandskab forhandles en ny fiskerireform, og det er uhyre vigtigt, at den bliver bedre end den forrige. Derfor er det også afgørende, at der lægges politisk pres på fødevareminister Mette Gjerskov nu, inden det danske formandskab afsluttes.” udtaler Gitte Seeberg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

WWF har allerede indsamlet over 110.000 underskrifter internationalt, der opfordrer EU’s politikere til at lave en bedre fiskerireform, der kan bremse det enorme overfiskeri og udsmid, som EU står for. Danskerne er endnu ikke blevet hørt, men det kan de nu via kampagnens underskriftindsamling.

EU’s fiskerflåde er 2-3 gange for stor til hvad der vil være bæredygtigt, og hiver hver dag tonsvis af fisk i land, selvom havets tilstand er på kollisionskurs. Det sker ikke alene i EU men også i resten af verden. Hele 85 procent af alle verdens samlede fiskearter er i dag overfiskede eller fuldt udnyttede, og det skyldes alt sammen dårlig fiskeripolitik.

I WWF Verdensnaturfonden ønsker vi os en ny fiskerireform, som vil skabe en reel forandring, men vi har brug for danskernes hjælp til at give politikerne et venligt skub i den rigtige retning inden de skal forhandle om EU’s fremtidige fiskerireform for de næste 10 år.” forklarer Gitte Seeberg.

WWF opfordrer alle til at give deres underskrift til ”flere fisk i havet” og samtidig se og dele den virale video, som er produceret af bureauet Knap&Nap. I videoen bliver skuespilleren Zlatko Buric, der stiller gratis op for den gode sag, sat godt og grundigt på plads af en 10-årig WWF’er, som har alle de slagkraftige argumenter mod EU’s eksisterende fiskeripolitik parat.

Vi samler alle underskrifterne sammen og præsenterer fødevareminister Mette Gjerskov for resultatet inden det sidste fiskerirådsmøde under det danske EU formandskab.

Se videoen og skriv under for flere fisk i havet på kampagnesitet:

Kontakt:

Kommunikationsmedarbejder i WWF, Annemette Nielsen, 26 29 97 71 / 35 36 36 35