WWF-plan til stop for smugling af dyr nu en del af finanslovsforhandlingerne | WWF Denmark

WWF-plan til stop for smugling af dyr nu en del af finanslovsforhandlingerne

Nyhed lagt på den 25 oktober 2017   |
WWF's wildlifecrime-pakke med krav om strengere straffe for alvorlig dyre-kriminalitet og mere kontrol af smugling af truede dyr indgår nu i finanslovsforhandlingerne.
© Martin Harvey/WWF
Dansk Folkeparti kræver den danske strafferamme for alvorlig dyrekriminalitet hævet – så vi kommer på niveau med vore nabolande

WWF Verdensnaturfondens wildlifecrime-pakke med krav om strengere straffe for alvorlig dyrekriminalitet og bedre kontrol af smugling af truede dyrearter indgår nu i finanslovsforhandlingerne.

Som led i forhandlingerne om finansloven for 2018 har Dansk Folkeparti netop bedt regeringen om at hæve den danske strafferamme for alvorlig wildlife-kriminalitet, så den kommer på niveau med vore nabolande. DF har både fremført kravet over for finansminister Kristian Jensen (V) og justitsminister Søren Pape Poulsen (K).

Dansk Folkeparti har yderligere – også direkte inspireret af WWF-pakken – bedt Justitsministeriet beregne, hvad det vil koste at øge antallet af scannere i Københavns Lufthavn, og hvad det vil koste at sætte ekstra ressourcer af til bekæmpelse og efterforskning af tyveri af truede dyrearter.

Dermed tager Dansk Folkeparti WWF’s wildlifecrime-pakke ind i det vigtigste politiske maskinrum. Ud over DF har fem andre partier tilkendegivet hel eller delvis støtte til WWF’s wildlifecrime-pakke: Nemlig Socialdemokratiet, de konservative, Alternativet, de radikale og SF.

- Vi er meget glade for, at Dansk Folkeparti gør WWF’s wildlifecrime-pakke til en del af finanslovsforhandlingerne. Vi håber, at den brede politiske opbakning betyder, at Danmark hæver strafferammen for alvorlig dyre-kriminalitet til seks år, så vi kommer på niveau med vore nabolande, siger WWF-generalsekretær Bo Øksnebjerg.

I dag er den danske strafferamme for smugling og handel med udryddelsestruede dyr på kun et år. Til sammenligning er den svenske strafferamme for alvorlig wildlife-kriminalitet på fire år, den tyske strafferamme er på fem år, mens den hollandske strafferamme er på seks år.

DK må ikke ende som fristed
- Den danske strafferamme er blandt de allerlaveste i hele EU. Det dur simpelt hen ikke, at den danske lovgivning, der skal beskytte de truede dyr, er en af de slappeste i Europa. De kriminelles hovedkvarterer rykker tættere og tættere på Danmark. Senest har politiet stoppet storstilet smugling af elfenben og næsehornshorn i Berlin og Amsterdam. Danmark risikerer at ende som dyresmuglernes fristed. Det er simpelthen uholdbart, understreger Bo Øksnebjerg.

- Mere end 22.500 danskere har allerede skrevet under på kravene i vores wildlifecrime-pakke. Med politikernes støtte tyder alt på, at WWF-pakken kan blive en realitet. Ud over hårdere straffe håber vi, at politikerne også vil give politiet lov til at beslaglægge elektronisk post og aflytte telefoner i efterforskningen af alvorlig dyre-kriminalitet. Samtidig ønsker vi, at Danmark anskaffer sig sporhunde, der kan opsnuse truede dyr, og at politi og toldkontrollen får flere ressourcer til at finde de wildlife-kriminelle, slutter Bo Øksnebjerg.

Skriv under på WWF's wildlifecrime-pakke her: http://bidrag.wwf.dk/aktion/stophandelmedtruededyr

© Martin Harvey/WWF Forstør
WWF Verdensnaturfonden arbejder for, at Danmark hæver strafferammen for alvorlig dyre-kriminalitet, så vi kommer på niveau med vore nabolande.
© Martin Harvey/WWF Forstør
- Vi er meget glade for, at Dansk Folkeparti gør WWF’s wildlifecrime-pakke til en del af finanslovsforhandlingerne, siger WWF-generalsekretær Bo Øksnebjerg.