Mængden af beslaglagt elfenben tredoblet på ti år | WWF Denmark

Mængden af beslaglagt elfenben tredoblet på ti år

Nyhed lagt på den 26 oktober 2017   |
Sidste år blev der beslaglagt næsten 40 tons elfenben verden over. Det fremgår af ny rapport fra CITES.
© WWF/Folke Wulf
WWF: Markant øget risiko for at Danmark benyttes som transitland for smugling af elfenben fra Afrika til Asien

Mængden af beslaglagt elfenben er tredoblet på ti år.

Sidste år blev der beslaglagt næsten 40 tons elfenben rundt om i verden. Det stammer alt sammen fra krybskytte-dræbte afrikanske elefanter. Det er det tredobbelte af, hvad myndighederne beslaglagde tilbage i 2007. Samtidig er antallet af beslaglæggelser i 2016 det største nogensinde.

Det fremgår af en ny CITES-undersøgelse, der gør status over de afrikanske elefanter og den illegale handel med elfenben. CITES er FN-konventionen om international handel med udryddelsestruede vilde dyr og planter.

- WWF’s arbejde med at uddanne og udstyre afrikanske park-rangers, og vores vedholdende pres for øget bekæmpelse og kontrol med dyre-smuglerne, slår nu igennem. Vi fanger simpelthen flere smuglere! Men desværre er det illegale elfenben, der beslaglægges af myndighederne, kun toppen af isbjerget. De kriminelle dyre-smuglere finder hele tiden nye ruter og nye måder at smugle elfenben på. Derfor skal kontrolindsatsen fortsat styrkes – ikke slækkes, siger WWF Verdensnaturfondens generalsekretær Bo Øksnebjerg.

Dyre-kriminelle i panik
Rapporten viser da også, at smuglerne er mere aktive end nogensinde.

Faktisk vurderer CITES, at de dyre-kriminelle har ekstra travlt med at få smuglet elfenben fra Afrika til især Asien netop nu. Årsagen er, at både USA, Kina, Storbritannien og Hongkong planlægger at lukke ned for de hidtidige legale, indenlandske elfenbensmarkeder. Derfor forsøger smuglerne i panik at få elfenbenet til Asien, før det også bliver strafbart at handle med elfenben inden for f.eks. Kinas grænser.

Tidligere smuglede de kriminelle stødtænderne til Asien, hvor elfenbenet blev forarbejdet til forskellige produkter. Nu viser CITES rapporten, at stødtænderne i et vist omfang forarbejdes i andre lande, før de færdige elfenbensprodukter smugles videre i mindre portioner via almindelig indtjekket, personlig lufthavns-bagage.

Samtidig rykker den alvorlige wildlife-kriminalitet tættere og tættere på Danmark.  Senest er dyre-kriminelle snuppet i Berlin og Amsterdam, hvor de forsøgte at smugle meget store partier næsehornshorn og elfenben til Asien. Vietnamesere havde indrettet en slibe-fabrik uden for Berlin, hvor de forarbejdede de værdifulde produkter.

- Smugling af elfenben straffes med op til tyve års fængsel i Afrika, mens du maksimalt kan få et års fængsel i Danmark.  Derfor er der markant øget risiko for, at Københavns Lufthavn benyttes som transit-lufthavn for smugling af elfenben fra Afrika til Asien. Her er risikoen for smuglerne simpelthen mindst. Danmark må hæve strafferammen for alvorlig wildlife-kriminalitet og øge kontrollen - særligt i Københavns Lufthavn. Det haster, understreger WWF-generalsekretær Bo Øksnebjerg.

Krybskytter dræber 55 elefanter - om dagen
Selv om antallet af krybskytte-dræbte elefanter samlet set er svagt faldende, går antallet af afrikanske elefanter fortsat dramatisk tilbage! Krybskytteri og tab af levesteder er stadig en kæmpe trussel.

- Antallet af krybskyttedræbte afrikanske elefanter er stadig forfærdende højt. Krybskytter dræber over 55 elefanter hver eneste dag. Det er et svimlende højt tal, som kræver handling nu, slutter Bo Øksnebjerg.

Støt WWF's kamp mod den illegale handel med elfenben - skriv under på WWF's wildlifecrime-pakke med fem klare krav til Christiansborg-politikerne: http://bidrag.wwf.dk/aktion/stophandelmedtruededyr