WWF viser politikerne vej til farlige spøgelsesnet på Danmarks havbund | WWF Denmark

WWF viser politikerne vej til farlige spøgelsesnet på Danmarks havbund

Nyhed lagt på den 04 november 2017   |
WWF's kort over spøgelsesnet
© WWF Verdensnaturfonden
Der ligger stadig kilometervis af tabte fiskeredskaber på bunden af havet i Danmark. Regeringen lovede tidligere på året, at de ville gøre noget ved problemet, men der er ikke sket noget endnu. Derfor har WWF Verdensnaturfonden lavet et kort over de mange spøgelsesnet, der slår dyr ihjel og forurener havet med mikro-plastik, så oprydningen kan komme i gang.

Det er tid til at få fjernet de danske spøgelsesnet. Og nu er der heller ikke nogen undskyldning for de to ministre, der er ansvarlige for tabte fiskeredskaber herhjemme, for ikke at gøre noget. WWF Verdensnaturfonden kommer nemlig med det første kort over spøgelsesnettene i Danmark nogensinde. Kortet viser den præcise position og dybde. Nogle net er endda dokumenteret med billeder og andre med beskrivelser, der gør det så nemt som muligt for Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen og fiskeriminister Karen Ellemann at igangsætte en oprydning.

- Nu har politikerne og fiskerne endelig anerkendt at problemet med spøgelsesnet overhovedet er der. Det er godt. Politikerne har lovet handling. Det er også godt. Men der sker ikke noget. Det er rigtig skidt. Med vores kort her gør vi det nemt for politikerne at holde deres løfte. Der skal ikke ligge kilometervis af spøgelsesnet og slå sæler, fisk og marsvin ihjel på havbunden i Danmark, siger Bo Øksnebjerg, som er generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

I sommers hoppede Bo Øksnebjerg selv i havet sammen med WWF’s professionelle dykkere for at dokumentere de første spøgelsesnet. Her hev de masser af helt nye fiskenet og trawl op fra havet. Både Danmarks Fiskeriforening og politikerne havde indtil da været skeptiske overfor, om problemet med tabte fiskeredskaber overhovedet var reelt i Danmark. Myndighederne har nemlig ikke registreret et eneste tabt fiskeredskab i Danmark i flere år. Det til trods for, at det er lovpligtigt for fiskerne at indberette tabte fiskeredskaber til myndighederne.

- Der er nok at tage hånd om i denne her sag. Vi ved, at miljøstyrelsen og andre myndigheder har svært ved at lokalisere de mange spøgelsesnet, så det har vi valgt at hjælpe dem med. Vi har et stort netværk blandt dykkere og andre natur-elskende friluftsfolk, der nu går i gang med at plotte endnu flere lokationer ind på vores kort. Der er ingen undskyldning for at vente længere med oprydningen, siger Bo Øksnebjerg.

Det er WWF’s eget netværk af dykkere, der har været med til at udpege de første lokationer med spøgelsesnet på kortet. Nu opfordrer WWF Verdensnaturfonden alle danskere, dykkere som strandkants-vandrere, til at plotte endnu flere spøgelsesnet ind på det interaktive kort, der kører over Google maps.

Se kortet her

Kontakt
Generalsekretær Bo Øksnebjerg kontaktes via journalist Cecilie Weinholt på tlf. 31761200 eller c.weinholt@wwf.dk

WWF's kort over spøgelsesnet