WWF advarer mod drastisk forhøjelse af tunkvote | WWF Denmark

WWF advarer mod drastisk forhøjelse af tunkvote

Nyhed lagt på den 09 november 2017   |
Udvikling i tun-kvote 2007-2017
© WWF
De sidste ti års kamp for at få den nedfiskede tun-bestand på fode kan være tabt, hvis den internationale tun-kommission ICCAT øger kvoten. Sådan lyder advarslen fra WWF, efter ICCAT har foreslået at forhøje kvoten for blåfinnede tun med 50 procent.

Den blåfinnede tun - et af havets mest ikoniske, men også mest truede dyr er endelig ved at få det bedre og er endda begyndt at vise sig i danske farvande. Men netop nu foreslår den internationale tun-kommission at hæve fiskekvoten med over 50 procent.

I 1990’erne pressede massivt overfiskeri tunbestanden helt i bund, og den blåfinnede tun landede for få år siden på listen over verdens truede arter og kom dermed i klasse med pandaen og gorillaen.

I næste uge mødes EU og andre fiskerinationer for at diskutere ICCAT’s (Den Internationale Kommission for Bevarelse af Tunfiskebestanden i Atlanterhavet) forslag om at øge kvoten på blåfinnede tun i Østatlanten og Middelhavet med over 50 procent. Selvom ICCATs videnskabelige komité anerkender, at tun-bestanden stadig ikke er genopbygget, anbefaler komitéen at forhøje kvoten til 36.000 ton i 2020. Det er over dobbelt så stor en kvote som i 2015.

Forslaget får alle alarmklokker til at ringe hos WWF Verdensnaturfonden.

- Det har taget os mere end ti år at bringe den blåfinnede tun tilbage på fode, men bestanden er stadig meget sårbar.  Hvis man skruer så voldsomt op for fiskeritrykket allerede nu, risikerer vi simpelthen et kollaps – kun på grund af ønsket om kortsigtet profit, siger generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden Bo Øksnebjerg.

Den blåfinnede tun er verdens mest værdifulde fisk især på grund af den høje efterspørgsel fra asiatiske sushi-restauranter.

WWF anbefaler, at man nøjes med en kvote på 28.000 ton for netop at give bestanden mulighed for at vokse, indtil forskerne kan erklære den for fuldt genoprettet.

Den årelange indsats for at bringe bestanden i bedring, som WWF har deltaget ihærdigt i, er formodentlig en af årsagerne til, at vi på det seneste ser blåfinnede tun i danske farvande.

- Det er jo helt fantastisk, at tunen er vendt tilbage til Danmark efter 50 års fravær. Dengang fiskede vi dem ud af havet. For et par måneder siden var jeg selv i nærkontakt med dem oppe i Skagerrak for netop at blive klogere på, hvordan vi beskytter dem bedre. Bliver forslaget om kvoteforhøjelse vedtaget, har vi muligvis set det sidste til denne ikoniske art i Danmark, pointerer Bo Øksnebjerg.

FAKTA
  • Blåfinnet tun er den største tunfiskeart og kan veje over 700 kilo og bliver over 3 meter lang.
  • Verdens største fiskeri efter blåfinnede tun foregår i Middelhavet.
  • WWF har i over 10 år arbejdet for at beskytte tunen bl.a. ved at bekæmpe overfiskeri.
  • Den blåfinnede tun har siden 2010 været klassificeret som en truet art af IUCN. Dog har de seneste års bevaringsindsatser forbedret tilstanden af den atlantiske bestand.
  • I Danmark blev der drevet kommerciel fangst på tun fra 1920’erne til 1960’erne. Herefter forsvandt tunen fra Danmark.
Udvikling i tun-kvote 2007-2017