Ny sag om stjålne papegøjer – WWF udlover dusør | WWF Denmark

Ny sag om stjålne papegøjer – WWF udlover dusør

Nyhed lagt på den 04 december 2017   |
Det var bl.a. to blågule araer som denne, der blev stjålet fra Danmarks Fugle Zoo.
© Zig Koch / WWF
WWF Verdensnaturfonden giver 10.000 kroner til den person, som kan lede politiet på sporet af de 10 papegøjer, der i sidste måned blev stjålet fra Danmarks Fugle Zoo ved Tommerup. Lige nu er politiet nemlig på bar bund.

Først Odense Zoo og nu Danmarks Fugle Zoo ved Tommerup. Inden for blot få måneder er der to gange blevet stjålet sjældne fugle fra danske zoologiske haver, som er mange penge værd på det illegale marked.

Men Fyns Politi har henlagt den nye sag om 10 stjålne papegøjer, fordi de ingen spor har at gå videre med. Politiet formoder, at gerningsmændene er organiserede kriminelle, der arbejder på bestilling fra udlandet, og at fuglene er ført ud af Danmark. Det oplyser de til WWF Verdensnaturfonden.

Ifølge Fyns Politi har de fulgt de standardprocedurer for efterforskning, som gælder ved indbrud. Sager om stjålne truede dyr sorterer nemlig under ganske almindeligt indbrudstyveri – og ikke under mere alvorlige forbrydelser.

WWF træder derfor til med en dusør på 10.000 kroner for oplysninger, der kan hjælpe politiet videre i sagen.

- Der burde ikke være brug for, at WWF Verdensnaturfonden udlover dusører. Men politikerne har ikke givet myndighederne værktøjer og ressourcer til at opklare sagen. Så vi håber på, at den danske befolkning vil hjælpe til med at få de smukke fugle tilbage til Danmarks Fugle Zoo, udtaler generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden, Bo Øksnebjerg.

Skulle det lykkes myndighederne at finde gerningsmændene, står de desværre til en mild straf. For Danmark har en af Europas slappeste lovgivninger på området.

Mens alvorlig dyrekriminalitet kan udløse seks års fængsel i Holland og fem år i Tyskland, kan organiserede forbrydere, der smugler truede dyr, allerhøjst ende et enkelt år bag tremmer i Danmark. Og fordi vi har placeret dyre-kriminalitet i den banale ende af kriminalitets-skalaen, har politiet ikke samme muligheder for at opsnuse smuglere ved grænsen eller efterforske dyrekriminalitet, som man har i andre EU-lande. Fx må politiet hverken aflytte telefoner eller beslaglægge elektronisk post i efterforskningen af denne slags sager.

Kom nu, Christiansborg!

Dyrekriminalitet er blevet den fjerdemest indbringende kriminalitet i verden. Årligt handles der for op mod 100 milliarder kroner. Handlen er styret af organiserede forbryder-syndikater, der opererer over hele kloden.

- Det her er ikke bare drengestreger. Den internationale organiserede handel med truede eller sjældne dyr er eksploderet de seneste år. Sagerne fra Fyn viser, at dyrekriminalitet også er ved at blive almindeligt i Danmark. Og så længe vi har lave straffe og slap kontrol, vil flere og flere kriminelle bruge Danmark til at begå denne slags afskyelige forbrydelser, siger Bo Øksnebjerg.

WWF har længe råbt vagt i gevær og har senest stillet fem krav til Folketinget om bl.a. en højere strafferamme, mere grænsekontrol og bedre mulighed for at efterforske dyrekriminalitet. Omfanget af kriminalitet kræver handling. Myndighederne konfiskerer således produkter fra truede eller sjældne dyr ved de danske grænser hver eneste uge.

- Det er glædeligt, at de fleste partier på Christiansborg har tilkendegivet, at de vil bakke op om WWF’s krav. Men nu skal vi have lovgivningen vedtaget. Og der skal fart på. Jeg håber denne sag fjerner den sidste tøven hos politikerne, så vi snart ser noget handling. Danmark skulle nødig ende som et fristed for kriminelle og smuglere, slutter Bo Øksnebjerg.

Skriv under på WWF's fem krav og vær med til at lægge pres på politikerne!