WWF tager grønlandske elever med på opdagelse i naturen | WWF Denmark

WWF tager grønlandske elever med på opdagelse i naturen

Nyhed lagt på den 11 januar 2018   |
Fjordsystemet omkring Nuuk
© Foto: WWF Verdensnaturfonden
Til sommer bliver naturfagstimerne på seks skoler i Nuuk flyttet ud i naturen. Det er WWF Verdensnaturfonden, som med undervisningsforløbet OPDAG NATUREN/PINNGORTITAQ MISIGALUGU tilbyder naturfag på en helt ny måde.

Sæt dyr og planter under lup, dissekér en sæl eller fisk og lav mad af råvarer fra naturen. Det og meget mere bliver eleverne fra seks udvalgte skoler i Grønlands hovedasted Nuuk kastet ud i dette skoleår.

WWF Verdensnaturfonden søsætter nemlig et helt særligt undervisningsforløb for eleverne på ældstetrinnet, som til sommer skal erstatte mange af de almindelige naturfags-timer på skoleskemaet. Projektet hedder OPDAG NATUREN/PINNGORTITAQ MISIGALUGU.

- Børnene i Grønland er omgivet af noget af verdens mest enestående natur. Men mange børn i det moderne Nuuk er nok ikke i lige så tæt kontakt med naturen, som deres bedsteforældre var. Vi tror på, at vi gennem nytænkende undervisning kan give eleverne forståelse af, hvor værdifuldt det er at passe godt på naturen og leve bæredygtigt. Det er enormt vigtigt i en tid, hvor både klimaet og livsstilen forandrer det grønlandske samfund, siger WWF Verdensnaturfondens generalsekretær, Bo Øksnebjerg.

Grundtanken er netop at åbne elevernes øjne for samspillet mellem mennesker og natur og for betydningen af naturbeskyttelse og bæredygtig forvaltning af naturens ressourcer. Det vil ske gennem engagerende undervisning, hvor børnene selv er i centrum for at tilegne sig ny viden. De skal blandt andet på ekspeditioner i naturen, lave laboratorieundersøgelser, deltage i konkurrencer og fremstille kreative værker, som forholder sig til naturen.

- God undervisning behøver ikke kun foregå ved en tavle i et klasseværelse. God undervisning kan sagtens være både sjov og sanselig og finde sted ude i naturen. Studier har vist, at det man lærer, hænger bedre fast, når man stimulerer alle sanserne under læringsprocessen. Vi vil derfor invitere eleverne til at se, røre, smage, lytte og lugte til den fantastiske natur, de er omgivet af, siger Bo Øksnebjerg.

Et vigtigt element i undervisningsforløbet er desuden, at eleverne får overleveret viden om grønlandske traditioner og værdier, der er knyttet til naturen.

OPDAG NATUREN/PINNGORTITAQ MISIGALUGU sker i samarbejde med Kommuneqarfik Sermersooq, Selvstyret og skolerne i Nuuk og er støttet af Novo Nordisk Fonden med 1 million kroner.

- Novo Nordisk Fonden støtter projektet, da det vil bidrage til at forbedre kvaliteten af og rammerne for undervisning inden for naturfag i den grønlandske folkeskole. Udover de seks udvalgte skoler har projektet fokus på at videreudvikle det naturfaglige undervisningsforløb på øvrige skoler i Nuuk samt i andre grønlandske kommuner. En sådan bred og langsigtede indsats finder vi meget vigtig, så forløbet kan komme flest muligt grønlandske børn til gode, udtaler Thomas Alslev Christensen, Head of Operations, Novo Nordisk Fonden.

Projektet er blevet til i tæt dialog og samarbejde med grønlandske interessenter, herunder bl.a. fageksperter inden for undervisning, lærebogsforfattere samt skolerne i Nuuk.

WWF og de seks skoler i Nuuk er nu gået i gang med at tilrettelægge undervisningsforløbet. Selve undervisningen løber af stablen i forsommeren og sensommeren 2018.

Målet er på længere sigt at udbrede undervisningsprogrammet til flere byer og bygder i Grønland.
Fjordsystemet omkring Nuuk