Pandaen har mistet sin prins | WWF Denmark

Pandaen har mistet sin prins

Nyhed lagt på den 14 februar 2018   |
H.K.H. Prins Henrik har gjort meget godt for naturen og de vilde dyr.
© WWF
WWF Verdensnaturfondens grundlægger og præsident H.K.H. Prins Henrik er ikke længere iblandt os. I en alder af 83 år er H.K.H. Prins Henrik afgået ved døden efter længere tids sygdom.

”WWF Verdensnaturfonden skylder H.K.H. Prins Henrik en stor og dybfølt tak. Det er en livslang indsats Hans Kongelige Højhed har bidraget med til naturen og de vilde dyr, og det er vi evigt taknemmelige for. Vi sender de varmeste tanker til hele prinsens familie”, siger generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden, Bo Øksnebjerg.

WWF Verdensnaturfonden har en særlig tilknytning til H.K.H. Prins Henrik, da det netop er prinsen, der har grundlagt den danske afdeling af WWF tilbage i 1972. Lige siden dengang og frem til sin død har H.K.H. Prins Henrik været præsident for den danske afdeling af WWF, der blev stiftet i 1961 i Schweiz.

Målet med at skabe en dansk afdeling var at skabe en dansk base, der kunne støtte op om den internationale organisations indsats for at sikre en levende verden i en tid, hvor flere og flere dyrearter blev truet af krybskytteri, forurening og tab af levesteder.

”Det er med stolthed, at jeg husker den dag, hvor vi startede en så betydningsfuld organisation. WWF har lige siden starten været med til at forbedre forholdene for truede arter. Samtidig har vi arbejdet for at bevare en mangfoldig og levende natur både i Danmark og resten af verden,” udtalte H.K.H. Prins Henrik i anledning af WWF Verdensnaturfondens 40 års jubilæum i 2012.

H.K.H. Prins Henrik har i alle sine knap 46 år som præsident for WWF Verdensnaturfonden været yderst aktiv og engageret omkring organisationens arbejde. Hans Kongelige Højhed har deltaget i talrige arrangementer, rejser og møder med det formål at skabe en bedre fremtid for truede dyr, pressede naturområder og lokalbefolkningerne i verdens naturrige områder. H.K.H. Prins Henrik har også flere gange åbnet sit hjem på Fredensborg Slot for WWF Verdensnaturfonden og sammen med den kongelige familie vist sin støtte til den vigtige sag.

”H.K.H. Prins Henrik har gennem mange udtryksformer, både traditionelle og kunstneriske, gjort en afgørende forskel for naturen og de fantastiske dyr og planter, der lever i den. Hans vigtige indsats får stor betydning for de næste generationers muligheder for at opleve vilde dyr og planter på egen hånd. Ære være hans minde”, afslutter Bo Øksnebjerg.

H.K.H. Prins Henrik har gjort meget godt for naturen og de vilde dyr.