Køb bambusprodukter hos IKEA og støt WWF | WWF Denmark

Nyhed lagt på den 14 juni 2018   |
En panda, der spiser bambus i grønne omgivelser
© naturepl.com / LYNN M. STONE / WWF
Der er god grund til at vælge bambus. Du kan nemlig fra i dag og de næste fem uger frem købe bambusprodukter i alle IKEAs varehuse – fysisk og online - og samtidig støtte WWF Verdensnaturfonden. For hvert køb af et bambusprodukt i IKEAs varehuse, støtter du WWF Verdensnaturfonden med 5 kr.

Kampagnen skal sætte fokus på bambus som bæredygtigt materiale. Bambus er et naturligt og holdbart materiale, der vokser nemlig hurtigt op uden kunstgødning og pesticider, hvilket gør det til et godt og bæredygtigt valg.

WWF er derfor meget glade for samarbejdet og bambuskampagnen, som giver kunderne mulighed for at træffe bæredygtige valg, når de handler.

”WWF har i mange år arbejdet sammen med IKEA indenfor ansvarlig skovforvaltning. Bambuskampagnen sætter fokus på, at ansvarligt produceret bambus er et bæredygtigt materiale, og vi håber at kampagnen kan være med til at øge bevidstheden hos forbrugerne, så flere tager bæredygtige valg, når de handler," siger WWF Verdensnaturfondens generalsekretær, Bo Øksnebjerg.

Mangeårigt samarbejde
WWF og IKEA har haft et globalt samarbejde siden 2002 for at fremme ansvarlig skovdrift og bekæmpelse af ulovlig skovhugst.
Samarbejdet omfatter også udbygning af FSC-certificeringen af bæredygtige træ- og skovprodukter for at beskytte naturområder med sårbare økosystemer og biodiversitet. Derfor sikrer IKEA at al bambus fra Kina, der bruges i deres produkter, er FCS-certificeret.

”Vi er glade for samarbejdet med IKEA, da det sætter bæredygtighed i fokus. IKEA bruger mange naturmaterialer, som f.eks. træ, bambus og bomuld i deres produkter, og som et led i at sikre ressourcer for fremtiden, har de fokus på ansvarlighed og bæredygtighed gennem hele værdikæden, ” siger WWF Verdensnaturfondens generalsekretær, Bo Øksnebjerg.

Foruden bæredygtig skovdrift samarbejder IKEA og WWF også at udvikle og udbrede ansvarlig og bæredygtig udnyttelse på områderne klima, bomuld og vand.

Bambuskampagnen varer fra den 15. juni og fem uger frem til den 22.juli og gælder alle bambusprodukter i IKEAs sortiment - både online og i varehusene. Du kan købe produkterne online via IKEAs hjemmeside: www.ikea.dk.
En panda, der spiser bambus i grønne omgivelser