Den Gyldne Trekant – her forsvinder de vilde dyr | WWF Denmark

Den Gyldne Trekant – her forsvinder de vilde dyr

Nyhed lagt på den 29 juni 2018   |
Originalfoto Wil Luiijf / WWF-Canon
Kinesisk medicin med indhold af tiger og næsehorn er konfiskeret.
© WWF
Markederne i Sydøstasien er ikke for sarte sjæle, og man skal have en temmelig udbygget fantasi for at forestille sig, hvad der her ligger til salg. Tiger-vin og bjørne-galde er blot eksempler på, hvor makabert handlen med vilde dyr kan blive, når bare der er kunder nok.

Og det er der desværre. Kunderne strømmer til Den Gyldne Trekant - grænseområdet, hvor Myanmar, Thailand og Laos støder op mod hinanden – for at købe leopard-skind, elfenbenssmykker, ulovlige kæledyr og medicin med tigerknogler.

Selvom den illegale handel er et globalt fænomen, så er Den Gyldne Trekant et knudepunkt for kriminel handel med heroin, opium, prostitution og altså også handel med truede dyr. Og derfor også et område, hvor WWF sætter ind.

Tiger-vin eller bjørnegalde?
Markederne er rædselskabinetter for nogle, men et alternativt apotek for andre. Her kan man købe tigervin, som angiveligt hjælper med sexlysten. ”Vinen” er knogler fra tigeren, der har ligget i risvin i op til otte år. Et andet produkt er bjørne-galde, som bliver markedsført som medicin for lever- eller blæresygdomme.

Salgstricket er, at kunden først siger hvad vedkommende fejler, så finder sælgeren et produkt, der netop kan hjælpe med det specifikke problem – og det er desværre altid produkter med truede dyr i. Men også levende dyr bliver handlet, fx anses skildpadder og aber af nogle som eksotiske kæledyr.

Det er også i udbuddet på markederne, at man kan se, hvor hurtigt nye trends kan opstå, og hvor svære de er at forudsige. Pulver af horn fra næsehorn er for eksempel både blevet markedsført som kuren mod kræft og i den anden ende af skalaen som kuren mod tømmermænd.

En ny undersøgelse af vietnamesiske købere af pulver af horn fra næsehorn har vist, at det også bliver givet til familiemedlemmer af terminalt syge mennesker. Det er ment som en trøst og skal signalere, at familien har gjort alt for den syge. Det stiller krav til hastigheden, hvormed man hurtigt skal kunne identificere og reagere på nye trends og dermed trusler mod de vilde dyr.

Den voksende middelklasse skaber efterspørgsel
Wildlife-kriminalitet er den fjerde mest indbringende kriminalitet i verden, og efterspørgslen ser ikke ud til at stilne af i fremtiden. Den drives især frem af Asiens hurtigt-voksende middelklasse, for hvem et leopard-skind eller elfenbenssmykker er symboler på rigdom og velstand.

I en undersøgelse fra 2015 i Kina, Vietnam og Thailand svarede 22 % af de adspurgte, at de sandsynligvis ville købe elfenben i fremtiden. I Vietnam svarede 71 % af de adspurgte, at de ville købe elfenben så snart de kunne komme til det. En undersøgelse i Kina viste, at 43 % af de adspurgte havde indtaget produkter, som indeholdt tiger-dele.
Derfor er det en udfordring, som skal tackles på flere niveauer – samtidigt.

Hvert led tæller
I kampen mod illegal handel med dyr er det vigtigt at sætte ind i alle led i kæden – fra krybskytterne til kunderne.

1) Vi beskytter dyrene og deres levesteder.
Vi uddanner rangers med SMART patrolling for at beskytte dyrene i deres levesteder mod krybskytteri, så vi kan nå at redde så mange som muligt.

2) Vi bekæmper handlen.
Vi arbejder med lokale regeringer om at lukke markeder med truede dyr, der er knudepunkter for handlen og med at lukke huller i lovgivningen, som levner plads til handel med vilde dyr – fx hvis produkterne bliver markedsført som medicin.

3) Vi dæmper efterspørgslen:
Kunderne er ligeså vigtig en del i bekæmpelsen af handlen med vilde dyr som krybskytterne. Vi laver derfor oplysningskampagner, som skal uddanne potentielle kunder i at forstå dyrenes betydning for biodiversiteten og fremtidens turisme. Lykkes vi med at ændre kundernes adfærd, så er vi kommet langt. Vi arbejder også med at styrke politikker, så det bliver ulovligt at købe genstande, der kommer fra truede dyr.

Vi ser heldigvis, at landenes regeringer selv er blevet mere opmærksomme på, at deres lande indenfor en kort årrække risikerer at blive tømt for vilde dyr – og dermed også for turismeindtægter.

Laos’ premierminister udstedte tidligere på året et dekret, som strammer reglerne mod jagt og handel med vilde dyr – dekretet inkludere blandt andet lukning af de såkaldte tiger-farme, hvor tigere bliver opdrættet så de kan slagtes og sælges til Kina.
Og slut 2017 vedtog Kinas regering et endegyldigt forbud mod import og salg af elfenben, som gør en stor forskel for fremtidens elefantbestande.

Originalfoto Wil Luiijf / WWF-Canon
Kinesisk medicin med indhold af tiger og næsehorn er konfiskeret.
© WWF Forstør
1.293 elefantstødtænder og produkter konfiskeret.