I dag er jordens ressourcer opbrugt for 2018 | WWF Denmark

Nyhed lagt på den 01 august 2018   |
Sunlight eclipsing planet Earth
© Bjorn Holland
Fra i dag trækker vi over på klodens natur-kredit. De ressourcer, der var til rådighed for hele 2018, er nemlig allerede brugt, viser tal fra Global Footprint Network som WWF har bidraget til at lave. I Danmark står det særligt slemt til.

På globalt plan forbruger vi 1,7 gange flere ressourcer, end Jorden kan genskabe på ét år. Det betyder, at vi over-forbruger og nedbryder vores økosystemer de resterende fem måneder af året.

Earth Overshoot Day bliver dagen i dag kaldt internationalt. Det er skæringsdagen for, hvornår alle de fornybare naturressourcer er opbrugt og Jorden derfor ikke kan nå at genskabe ressourcerne igen.

Det er seriøse sager det her. Vi taler ikke bare om en natur-kredit, der kan forhandles i banken. Der er som bekendt ikke uendelige mængder af skov, fisk i havet, rent drikkevand og alt det andet livsnødvendige gods, naturen giver os. Der er brug for handling, så vi bremser vores overudnyttelse af naturen nu. Vi har løsningerne, så der er ingen undskyldning for ikke at komme op i omdrejninger”, siger generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden Bo Øksnebjerg.

Særligt Danmarks såkaldte økologiske fodaftryk er højt. Hvis alle i verden levede som os danskerne havde vi brug for hele 4,2 jordkloder.  Det bringer Danmark helt op på en 9. plads på ranglisten over alle verdens landes forbrug. Danmark lå sidste år placeret på en samlet 18. plads, og er altså rykket ni pladser i den forkerte retning på listen.

I Danmark har vi et utroligt stort og negativt aftryk på verden. Vi betaler simpelthen prisen for, at vi ikke har gjort nok for naturen de sidste mange år. Det er især vores landbrug, fiskeri og Danmarks CO2-udslip, som er de store syndere. Vi udnytter simpelthen vores natur til sidste strå eller mindste fiskeyngel”, siger Bo Øksnebjerg.

Lande som Danmark, der har en stor fødevareproduktion, som de eksporterer, vil naturligt ligge højt på listen. Men Danmark ligger også i top af lande af denne type.

Over Danmark ligger Qatar, der indtager førstepladsen med 9,3 jordklode og fx USA med 5 jordkloder. Vi skal ned på en 14. plads for at finde vores svenske naboer med et forbrug, der svarer til 3,9 jordkloder. I bunden af ranglisten ligger f.eks. Indien og Brasilien med henholdsvis 0,7 og 1,8 brugte jordkloder.

KONTAKT
Generalsekretær Bo Øksnebjerg træffes via pressechef Cecilie Weinholt på 3176 1200 eller c.weinholt@wwf.dk

Bliv medlem af WWF
Sunlight eclipsing planet Earth