Koraller bliver udstillet i Kattegatcentret | WWF Denmark

Koraller bliver udstillet i Kattegatcentret

Nyhed lagt på den 11 april 2019   |
Du kan opleve det strikkede koral-rev og få masser indformation om verdens koraller i Kattegatcentret
© Maja Nyvang

I løbet af den sidste måned har strikkeglade mennesker over hele landet haft gang i pindene for at hjælpe WWF med at sætte fokus på korallernes overlevelse. Det er blevet til et kunstigt koralrev med omkring 150 hjemmestrikkede og hæklede koraller, der nu er udstillet på Kattegatcentret i Grenå lige til venstre for bassinet med rokker.

Planen med værket er at sætte fokus på korallernes tilstand i havet. Mange kender måske korallerne for deres farvestrålende ydre, men koraller er ikke bare smukke, de er også en vigtig brik i havets økosystem.

Vi er ved at miste havets børnehaver
Klodens koralrev er ved at forsvinde og mister hastigt sin farve og liv på grund af menneskeskabte trusler. Koralrevene er truet fra mange sider, og en af dem er den stigende mængde plastik, som ender i verdenshavene og tager livet af korallerne og de dyr, som lever der. Korallerne bliver kaldt havets børnehaver, fordi korallerne sammen danner farvestrålende koralrevsformationer, som er hjem for nogle af de mest fascinerende planter og dyr i verden. Klodens koralrev er faktisk hjem for mere end 25 procent af alle de kendte arter i havene – herunder 4.000 forskellige typer fisk, 700 forskellige typer koraller og tusindvis af andre planter og dyr.

Når koraller kommer i kontakt med plastik, stiger chancen for, at de udvikler infektionssygdomme med 85 procent. Samtidig viser nye studier, at korallerne spiser, og endda foretrækker, mikroplast (små stykker plastik), hvilket sulter dem ihjel. Omkring otte millioner tons plastik ender hvert i år havet. Et tal som desværre er stødt stigende – denne triste udvikling skal vi vende, og det gør vi blandt andet ved at skabe opmærksomhed omkring problemet med det strikkede koralrev på Kattegatcentret. Udover at være et af de mest komplekse økosystemer på planeten, er koralrevene også et vigtigt livsgrundlag for os mennesker.

Det anslås, at 500 millioner mennesker er afhængige af koralrevene enten som indtægtskilde eller som fødekilde. Det er er derfor livsvigtigt, at vi passer på klodens koralrev, for de er meget mere end blot smukke at kigge på.

Strik for korallerne
Vi har allerede holdt arrangementer i Kattegatcentret og I København, hvor man kunne komme og høre om, hvordan plastik påvirker koraller og få hjælp til at strike en koral. Arrangementerne er gået over alt forventning og deltagerne både haft tonsvis af spørgsmål om både plastik og koraller samtidig med, at de har strikket stribevis af koraller, som de har afleveret, så de kunne blive en del af kunstværket. Strikkedesigneren Vithard – Prince of Knitting står bag tre koral-designs, som man kan købe lige her. Du kan nemlig stadig nå at bidrage med en strikket koral helt frem til 15. maj. Efter udstillingen på Kattegatcentret skal koralrevet udstillet på strikkefestivalen Knitworks. Korallerne er primært lavet ud fra et bæredygtigt koralgarn-kit udviklet af Vithard, og overskuddet går til WWF Verdensnaturfondens arbejde for en plastfri havnatur.

Udstillingen kan ses på Kattegatcentret indtil udgangen af juli.