Køb bambusprodukter i IKEA og støt WWF Verdensnaturfonden | WWF Denmark

Køb bambusprodukter i IKEA og støt WWF Verdensnaturfonden

Nyhed lagt på den 04 juli 2019
Kæmpepanda, der spiser bambus, Sichuan-provinsen i Kina.
© Susan A. Mainka / WWF
Fra i dag og frem til den 4. august er der ekstra god grund til at vælge bambus, når du handler hos IKEA. Du støtter nemlig WWF Verdensnaturfonden, når du køber bambusprodukter i alle varehuse – både fysisk og online. For hvert bambusprodukt, du investerer i, støtter du nemlig WWF med 5 kr.

Tiltaget er et led i en kampagne for at sætte fokus på bambus som bæredygtigt materiale. For udover at være pandaens primære fødekilde, så er bambus også et særdeles holdbart materiale, der vokser hurtigt uden kunstgødning og pesticider, og det gør bambus til et godt og bæredygtigt valg.

Derfor glæder WWF Verdensnaturfonden sig over samarbejdet, da det giver IKEAs kunder mulighed for at træffe bæredygtige valg, når de handler.

”Vi har samarbejdet med IKEA om ansvarlig skovforvaltning på flere niveauer i mange år, og her er ansvarligt produceret bambus et vigtigt element, fordi det er et naturligt bæredygtigt materiale. Det håber vi, at kampagnen kan sætte fokus på og at den vil øge bevidstheden hos forbrugerne, så de kan tage endnu flere bæredygtige valg, når de handler," siger WWF Verdensnaturfondens generalsekretær, Bo Øksnebjerg.

Transformerende samarbejde
Siden 2002 har WWF og IKEA arbejdet sammen på globalt plan for at fremme ansvarlig skovdrift og bekæmpelse af ulovlig skovhugst. Sammen arbejder WWF og IKEA for at kortlægge og beskytte områder med særlig høj bevaringsværdi. IKEA bruger nemlig naturmaterialer som træ, bomuld og bambus, og for at sikre et bæredygtigt forbrug af ressourcerne i fremtiden, samarbejder IKEA med WWF. Samarbejdet har bl.a. resulteret i, at al den bambus, IKEA anvender i produktion, er FSC-certificeret, hvilket er med til at beskytte naturområder med sårbare økosystemer og høj biodiversitet.

”Vi er glade for samarbejdet med IKEA og for arbejdet med at sikre ansvarlighed i hele værdikæden. De og mange andre virksomheder bruger en bred vifte af naturmaterialer i deres produkter, og hvis vi skal have adgang til de ressourcer i fremtiden, så er det helt afgørende, at alle led af forretningen er bæredygtige, og at vi højere grad bruger naturligt bæredygtige materialer, som eksempelvis bambus,” siger Bo Øksnebjerg.
Foruden bæredygtig skovdrift samarbejder IKEA og WWF også om at udvikle og udbrede ansvarligt brug af klima, bomuld og vand.

Bambuskampagnen varer fra den 5. juli og fem uger frem til den 4. august og gælder alle bambusprodukter i IKEAs sortiment - både online og i varehusene. Du kan købe produkterne online via IKEAs hjemmeside: www.ikea.dk.
Kæmpepanda, der spiser bambus, Sichuan-provinsen i Kina.