Regnskoven har brug for vores hjælp | WWF Denmark

Regnskoven har brug for vores hjælp

Nyhed lagt på den 27 august 2019   |
Amazonas i flammer
© Michael Dantas
Forfærdelige billeder af den brændende Amazonas har præget mediebilledet den seneste uge - og brandene er endnu ikke slukket. Det er ikke kun en hjerteskærende situation for de mennesker, som bor og lever i skovene men også for det unikke dyreliv, som vi risikerer at miste. Amazonas regnskov er hjem for mindst 10 procent af verdens biodiversitet, og det er et enormt vigtigt naturområde, som vi risikerer at miste i flammerne.

Det gør vi nu

Vores kollegaer i Sydamerika kæmper aktivt i de brændende områder lige nu! Her arbejder vi blandt andet for at hjælpe lokalbefolkningen. Både med at genopbygge deres hjem, men også med lægehjælp og praktiske sikkerhedsforanstaltninger. Vi lokaliserer de områder, som har størst brug for hjælp, og opsætter projekter for at hjælpe dyrelivet. Vi arbejder også politisk for at sikre, at brandene slukkes hurtigst muligt og at sådanne situationer ikke opstår i fremtiden.

Sådan arbejder vi for regnskoven

En af de største årsager til afskovningen i Sydamerika er landbruget herunder produktionen af sojabønner. Sojabønnerne bliver blandt andet brugt som foder i dansk landbrug og den store efterspørgsel sætter produktionen under pres, hvilket fører til yderligere afskovning af den vigtige regnskov.

Udover det akutte arbejde, som vores kollegaer i Sydamerika lige nu kæmper for, så arbejder vi også aktivt for at beskytte regnskoven i fremtiden:

● Vi rådgiver og opfordrer virksomheder til at skifte til bæredygtigt soja. Det gælder blandt andet i det danske landbrug.

● Vi lægger pres på danske og internationale politikere for en grønnere lovgivning. Det har blandt andet betydet, at den danske stat har forpligtet sig til udelukkende at indkøbe bæredygtigt tømmer, og at der nu i EU er lagt op til konkrete tiltag for at adressere den globale afskovning.

● Vi oplyser om bæredygtigt forbrug, der skåner regnskoven for rovdrift.

● Vi er aktivt med i flere netværk, såsom Dansk Iniativ for Etisk Handel (DIEH), hvor vi arbejder for fremtidens retningslinjer for etisk og bæredygtig handel med soja, der ikke har skov på samvittigheden.

● Vi støtter lokale projekter i vores samarbejdslande, der har fokus på at bevare og beskytte dyrelivet i den vigtige regnskov.

WWF kæmper for at bevare vores vigtige regnskov og den store biologiske mangfoldighed. Det gælder både nu og fremover, når skoven skal genopbygges. Du kan være med til at hjælpe regnskoven. Støt via linket her
Amazonas i flammer