MSC kåret som bedste miljømærke for fisk | WWF Denmark

MSC kåret som bedste miljømærke for fisk

Nyhed lagt på den 12 september 2012   |
MSC Kampagne Fisk
MSC
© MSC
MSC er endnu en gang blevet kåret som det bedste og mest troværdige miljømærke for vildtfangede fisk. Det konkluderer en ny global undersøgelse, Comparison of Wild Capture Fisheries Certification Schemes.

Undersøgelsen, der netop er blevet offentliggjort på den internationale konference for fisk og skaldyr i Hong Kong, har vurderet de fire mest udbredte mærkningsordninger for vildtfangede fisk, nemlig Alaska Seafood Marketing Institute, Friend of the Sea, Iceland Responsible Fisheries og MSC.

Undersøgelsen har givet de enkelte ordninger point efter fiskebestandenes status og bæredygtighed, fiskeriets miljøpåvirkning, og hvordan forvaltningen af systemet virker. Også parametre som gennemsigtighed, systematisk professionalisme og miljømærkets grad af uafhængighed har været væsentlige.

MSC scorede 93 procent, mens de andre miljømærker fik alt mellem 46 og 54 procent. Rapporten bag undersøgelsen forklarer de andre ordningers lave placeringer med manglende upartiskhed, gennemsigtighed og information om deres krav til bæredygtigt fiskeri.

MSC er den eneste tilgængelige certificeringsstandard, der lever op til WWF’s bæredygtighedskriterier. Det er derfor positivt, at MSC endnu engang indtager topplaceringen i forhold til kvalitet og troværdighed,” siger Christoph Mathiesen, der arbejder med fisk og havmiljø i WWF Verdensnaturfonden.

WWF var med til at etablere MSC-ordningen i 1997, og arbejdet udgør stadig en vigtig del af WWF’s arbejde med at bevare det naturlige havmiljø og sikre de vilde fiskebestande. MSC har sit eget mærke, som fiskere kun får lov til at bruge, når fangsten lever op til strenge regler for miljøvenligt og bæredygtigt fiskeri.

De mest udbredte mærkningsordninger for fisk blev sat under lup første gang i 2009. Siden er der kommet yderligere 28 kriterier til, som miljømærkerne bliver vurderet ud fra.

Undersøgelsen bygger på de bredest anderkendte metoder, når det gælder miljømærker for vildtfangede fisk, nemlig FN-organet FAO’s og ISEAL’s (International Social and Environmental Accreditation and Labelling Alliance) krav og retningslinjer og WWF’s rammebetingelser for økosysmtembaseret fiskeriforvaltning.

Der findes i dag over 500 MSC-produkter på det danske marked – og der kommer hele tiden nye til. Certificeringen af danske fiskerier finder sted løbende. Der findes rundt regnet 10.000 MSC-mærkede produkter på hylderne i blandt andet USA, Tyskland, England og Sverige.

Du kan læse hele undersøgelsen her på siden (engelsk)