Årets bedste havfotos er i dag blevet kåret | WWF Denmark

Årets bedste havfotos er i dag blevet kåret

Nyhed lagt på den 29 september 2012   |
Fotokonkurrence
Kategori 1 vinderfoto: "Søspejderne, Lillebælt"
© Jacob Varberg
Ved en kåring i Danmarks Akvarium, blev vinderne af WWF’s fotokonkurrence fundet.

WWF har i løbet af sommeren opfordret danskerne til at tage billeder af den smukke natur og dyrene i vandet. Det har vi gjort for at skabe opmærksomhed om det danske hav, der er fyldt med et fascinerende liv.

Over hele landet har danskerne iført sig snorkel og svømmefødder og vist deres fortolkning af livet under havoverfladen. Det har resulteret i mere end 100 fotos fra Limfjorden, Sjællands Odde, det sydfynske øhav, det vilde Vesterhav, Bornholm, på bunden af Kattegat og mange flere steder.

Men WWF’s kommunikationschef Charlotte Brix Andersen, der bød velkommen til et fyldt akvarium, pegede også på nogle af de problemer havet har. ”Havet er utrolig sårbart. Nogle af de store problemer skyldes forurening, overfiskeri og trawlfiskeri. Vi arbejder derfor intenst med at sørge for, der bliver passet bedre på havnaturen og på at forhindre, at fiskebestande bliver overfisket. Det gør vi ved at rejse problemstillingerne over for politikerne, men vi gør det også gennem samarbejde med supermarkederne og ved at opfordre alle jer, der er med her i dag, til at spise bæredygtige fisk,” sagde hun.

Billederne i fotokonkurrencen er blevet bedømt af fire dommere, der har et særligt engagement i havet. Ved kåringen var panelet repræsenteret af Mikkel Beha Erichsen, vært på Go’ Morgen Danmark og Katherine Richardson, professor i havbiologi på Københavns Universitet. Med i dommerpanelet var også filminstruktør og dykker Lasse Spang-Olsen og fotojournalist Nikolai Linares.

I kategori 1 vandt billedet fra Lillebælt taget af Jacob Varberg.
Om det sagde dommerne:
”Vi var slet ikke i tvivl, da vi så billedet. Det er vinderbilledet. Det er et utrolig smukt billede, som viser den fantastiske verden, der findes under havets overflade. Lyset er også helt rigtigt i lagt. Billedet har dybde og er meget spændende at kigge på.”

I kategori 2 vandt Lars Laursens billede af en nøgensnegl, taget i Isefjorden.
”Det er et virkelig overraskende billede. Det er vildt og ser jo næsten helt spacy ud. Det viser en nøgensnegl, som er et lille dyr, der lever i havet. Det er også et meget smukt billede. Man stopper op og nyder at se på det, og man tænker, at det er utroligt noget så flot lever i vandet,” fortalte dommerne.

Kategori 3, dommernes særpris, vandt Jakob Øllgård Hansen med sit billede ved Lynetten i København.
”På det her billede mødes flere verdener – naturen under vand, himlen og den menneskelige verden med industrien omme på den anden side. Det er det gamle B&W, der engang lå der. Essensen af fotokonkurrencen er at give en oplevelse af livet under vandet, hvor flot der er, og at det findes helt tæt på os alle sammen. Det indkapsler dette billede rigtig godt i mødet mellem de tre verdener. Derfor får det dommernes særlige pris,” fortalte dommer Mikkel Beha Erichsen.

Det vandt de:
Kategori 1 Kategori 2 Dommernes særpris Alle fik derud over et årskort til det nye akvarium Den Blå Planet samt en WWF panda bamse.

Se alle de indsendte fotos i billedserien her.
Fotokonkurrence
Kategori 1 vinderfoto: "Søspejderne, Lillebælt"