Definitioner: "overfisket" og "på grænsen til kollaps"? | WWF Denmark

Definitioner: "overfisket" og "på grænsen til kollaps"?

Nyhed lagt på den 06 november 2012   |
Delfiner Dyr Fisk Fiskeri Hav MSC
A group of Spotted dolphins (Stenella sp.) swim near the ocean's surface, off the coast of the Azores.
© Brian J. Skerry / National Geographic Stock / WWF
FN's Fødevare- og landbrugsorganisation (FAO) udgav i midten af 2012 rapporten The State of World Fisheries and Aquaculture. Rapporten kan hentes her på siden. Rapporten konkkluderer bl.a. at:

Fuldt udnyttet

Over 57 procent af verdens fiskebestande er fuldt udnyttede. Det betyder, at fiskeriet har opnået en maksimal bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne - eller tæt på. Derfor er der ikke plads til, at fangsterne kan udvides yderligere. Og der kan endog være risiko for nedgang i visse bestande, hvis ikke de bliver forvaltet ordentligt (FAO, SOFIA 2012, side 53)

Overfisket

Godt 30 procent af verdens fiskebestande er overfiskede. Det betyder, at de udnyttes hurtigere og mere intensivt, end de kan klare for at reproducere sig selv. Nogle bestande er faktisk tæt på at blive udryddet, hvis fiskeriet ikke ophører øjeblikkeligt, og betegnes som værende på grænsen til kollaps.
Delfiner Dyr Fisk Fiskeri Hav MSC