Uambitiøst udspil fra EU’s fiskeriministre | WWF Denmark

fisk
School of scads under the pier. Ambon, Moluccas, Indonesia. 8 December 2009
© Jürgen Freund / WWF
Tidligt i morges vedtog EU’s fiskeriministre et fælles udspil til reformen af den fælles fiskeripolitik (CFP). Et udspil, der ifølge WWF Verdensnaturfonden er alt for uambitiøst.

I dag blev EU’s ministre enige om at fastholde en uambitiøs holdning til fremtiden for den fælles fiskeripolitik. Europa-Parlamentet har åbenbart talt for døve øren, da det for nogle uger siden sendte et klart og stærkt signal med krav om at stoppe overfiskeriet og ikke mindst det omfattende udsmid af værdifulde fisk. Det er umådelig trist. Der er stadig lang vej igen, og der ligger et stort arbejde i forbindelse med de kommende forhandlinger,” siger Gitte Seeberg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

Danmark er fortsat en af EU’s vigtigste fiskerinationer med en fangst på over 860.000 ton, eller hvad der svarer til cirka 14 procent af EU’s samlede fiskeri. Men også i Danmark foregår et betydeligt udsmid af fisk – over 25 procent af den totale fangst bliver smidt tilbage i havet. Fødevareminister Mette Gjerskov har arbejdet for et forbud mod udsmid allerede fra 2018. Men hvis det står til Ministerrådet bliver et total forbud mod udsmid først indført fra 2020.
Det irske formandskab får nu mandat til at indlede trepartsforhandlinger sammen med Europa-Parlamentet og Kommissionen.

fisk
School of scads under the pier. Ambon, Moluccas, Indonesia. 8 December 2009