EU-lov sætter stopper for handel med ulovligt træ. | WWF Denmark

EU-lov sætter stopper for handel med ulovligt træ.

Nyhed lagt på den 03 marts 2013   |
Tømmer Skov FSC Borneo Indonesien Skovhugst Træ
Aerial view of the local timber industry. Balikpapan, Kalimantan Timur, Kalimantan (Borneo), Indonesia.
© Tantyo Bangun / WWF
Fra i dag er det ulovligt at placere illegalt træ (fx træprodukter som gulve, krydsfinerplader og papir) på EU’s marked (jf. EUTR - The EU Timber Regulation). Dermed er en vigtig minimumsgrænse sat. Og det er godt, mener WWF Verdensnaturfonden.

Loven betyder, at en del danske virksomheder fra på søndag står overfor en gevaldig udfordring. De skal nemlig til at dokumentere, hvor det træ de sælger i form af møbler, gulve, papir osv. kommer fra. Kontrollen kommer til at ligge hos Miljøministeriet. En dansk virksomhedsejer, som bevidst bryder loven, eller udviser grov uagtsomhed, kan risikere fængselsstraf i op til et år.

Gitte Seeberg, Generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden udtaler:

WWF er meget tilfredse med, at det fra i dag er ulovligt at importere illegalt fældet træ til EU. Målet er dog ikke blot lovligt træ, men bæredygtigt træ, for i mange lande er f.eks. rimelige arbejderrettigheder ikke en del af den nationale skovlovgivning. Og selv når skovdriften og salget af tømmer er lovligt, bliver der ofte fældet mere træ, end skoven kan nå at reproducere. Derfor er det så vigtigt, at træet er bæredygtigt – dvs. FSC-certificeret. For det betyder, at der er taget højde for dyr, natur og mennesker.

WWF opfordrer endvidere Ida Auken til at gøre sætte bæredygtig på dagsordenen i staten – at gøre den offentlige indkøbsvejledning bindende og ikke blot vejledende, som det er tilfældet i dag. Hvis regeringen virkelig vil bevare klodens skove, skal vi gå efter bæredygtighed og ikke bare lovlighed. Men, regeringen bliver også nødt til at tage ansvar for de fodaftryk Danmark sætter fx gennem vores forbrug af palmeolie i dagligvarer og soja i svinefoder.”

For yderligere kommentarer kontakt skovpolitisk medarbejder Astrid Wodschow på mobil: 25677448

Tømmer Skov FSC Borneo Indonesien Skovhugst Træ