Dæmningsbyggerier i tigerområder i Thailand | WWF Denmark

Nyhed lagt på den 18 marts 2013   |
Dam in Mekong
© Adam Oswell / WWF-Greater Mekong
Et foreslået dæmningsbyggeri i Mae Wong nationalpark er blevet standset, fordi det truer områdets bestand af tigere. Området har oplevet stor succes med naturbevarelse og tigerpopulationen.

Tigere har brug for store områder til at jage, og især når de har diende unger. I 2012 kunne kamerafælder i Mae Wong afsløre et større antal tigere i området, og endda med unger. Optagelserne indikerer, at der er rigeligt med byttedyr i Ma Wong-Klong Lan skovene til at understøtte det vigtige arbejde for at genetablere en stærk tigerpopulation.

Men denne succes trues af dæmningen, da byggeriet vil ødelægge mere end 20 km2 af nationalparken, hvor tigerne og deres byttedyr holder til.

I december 2012 kunne WWF Thailand komme med en glædelig nyhed. Takket være en stor indsats fra blandt andet WWF – med støtte fra Verdensnaturfondens eget Tigerpartner-program – er dæmningsprojektet blevet standset af en uvildig ekspertkommission, som var sat til at vurdere projektets bæredygtighed.

Miljøfaglig leder for WWF Thailand, Petch Manopawitr, udtaler: ”Jeg tror, at både det folkelige pres og oplysninger indsamlet af vores tiger-team har været udslagsgivende for ekspertkommissionens vurdering.”

Projektet blev afvist, da den nedsatte ekspertkommission mente, at kunstvandings-departementets miljøanalyse var ufuldstændig i informationen om effekterne på dyrelivet og de bredere indvirkninger på skovsystemet.

Det er en stor sejr for WWF Thailand, som også giver håb om, at en samlet NGO-alliance kan stoppe den endnu større dæmning ved Xayaburi på Mekong-floden.
Dam in Mekong