Klimadrama truer grøn omstilling | WWF Denmark

Klimadrama truer grøn omstilling

Nyhed lagt på den 15 april 2013   |
Wind turbines near Cowley in southern Alberta, Canada.
© Patricia Buckley / WWF-Canada
Der er lagt op til det helt store drama, når Europa-Parlamentet i morgen tirsdag skal stemme om den danske EU-kommissær Connie Hedegaards forslag om at udskyde salget af 900 millioner CO2-kvoter.

Lige nu kæmpes der om hver enkelt stemme – og også de danske parlamentarikere er splittede.

Hvis ikke bortauktioneringen af kvoterne udskydes til de sidste år før 2020, kan det bremse den grønne omstilling i Europa, er bekymringen.

Styrtdykket i kvotepriser på grund af overflod af kvoter betyder nemlig, at det er blevet meget billigere for industrien og energiproducenterne at fortsætte med at bruge og producere sort energi – i stedet for at omlægge til grøn energi.

Ved at udskyde kvotesalget til slutningen af kvoteperioden, der går frem til 2020, vil Connie Hedegaard og kommissionen forsøge at sætte prop i bunden af C02-kvotemarkedet.

"Vi støtter fuldt og helt op om Connie Hedegaards forslag. Det er et første vigtigt skridt i kampen for at få kvotesystemet ud af den dybe krise, det befinder sig i," siger WWF Verdensnaturfondens klimachef, John Nordbo.

Og WWF Verdensnaturfonden står ikke alene med sin støtte til kommissionens forslag. Torsdag udsendte en række miljø- og klimaministre – heriblandt den britiske, tyske, franske og danske – en opfordring til parlamentsmedlemmerne om at stemme for udskydelsen af kvoterne. Forslaget støttes ligeledes af de øvrige store grønne ngo’er i Europa, samt af bl.a. energiselskabernes europæiske organisation Eurelectric og den europæiske sammenslutning af fagforeninger (ETUC), mens den europæiske industriorganisation Business Europe kæmper indædt imod. I Danmark er Dansk Industri og Dansk Metal modstandere af forslaget.

"Hvis europaparlamentarikerne forkaster forslaget, er det et åbent spørgsmål, hvad der videre vil ske, men det vil uanset hvad være et tilbageskridt for kampen mod klimaforandringerne og forhåbningerne om et renere miljø," siger WWF Verdensnaturfondens klima- og energipolitiske seniorrådgiver, Hanne Jersild.

Hun understreger, at et nej til forslaget højst sandsynlig vil betyde, at kvotesystemets krise vil fortsætte i en rum tid.

Samtidig varsler problemerne med at få vedtaget forslaget – bedst repræsenteret ved mange konservative parlamentsmedlemmers modstand – at det i fremtiden vil blive svært at gennemføre de mere gennemgribende ændringer af selve kvotesystemet, som er helt nødvendige.

"Lige nu balancerer kvotesystemet på afgrundens rand. Parlamentet kan enten give systemet en hjælpende hånd eller skubbe det ud over kanten. Hvis parlamentet støtter forslaget, vil det bidrage til den nødvendige udvikling af et kvotemarked, der kan modernisere den europæiske industri og nedbringe CO2-udslippet," siger Hanne Jersild.

Fakta:

Forslaget skal udskyde salg af 900 millioner kvoter til sidst i kvoteperioden 2013-2020
Én kvote repræsenterer ét ton CO2
Europaparlamentet skal stemme om forslaget tirsdag den 16. april.
Vedtages forslaget tirsdag i Europa-Parlamentet, vil næste skridt være trilog-forhandlinger mellem Rådet, Parlamentet og Kommissionen.
Wind turbines near Cowley in southern Alberta, Canada.