Følg vinderne af FSC Design Awards rejse dag for dag | WWF Denmark

Nyhed lagt på den 20 juni 2013   |
FSC Design Awards
© WWF
Med det kombinerede altanbord og tørrestativ ”DryUnder” vandt de to arkitektstuderende, Anne Nørbjerg og Sanne Kyed, FSC Design Award 2012. Anne og Sanne er nu taget på deres vinderrejse til Kina, hvor de blandt andet vil besøge en FSC-certificeret bambusskov og udforme en prototype af deres vinderdesign i samarbejde med et lokalt værksted. De vil også besøge et FSC-skovprojekt, som IKEA og WWF står bag, og derudover går rejsen forbi en IKEA fabrik. Følg Anne og Sannes mange oplevelser i Kina på bloggen dagligt.

Om designrejsen

Det er 7. år i træk, at FSC Danmark sender vinderen af FSC Design Award på en rejse til en FSC-certificeret skov et sted i verden. Formålet er at vise, hvordan FSC gør en forskel for skov, dyr og mennesker, og hvordan valget af bæredygtigt træ har stor indflydelse på skoven og dens indbyggere. På dette års designrejse til Kina får Anne og Sanne følgeskab af en journalist og en fotograf, og sammen tager de på en uforglemmelig rejse.

Øget FSC-fokus i Kina

FSC-ordningen oplever i disse år fremgang i Kina, hvor efterspørgslen på FSC-certificerede produkter er vokset markant. Den hurtigt voksende, kinesiske middelklasse har fået øjnene op for bæredygtighed. Derudover har skovforvaltere fået incitament til at blive FSC-certificeret, idet landet har væsentlige områder af produktionsskov, som bliver brugt i den globale handel. Mere end 3 millioner hektar skov er nu FSC-certificeret i Kina.

IKEA og WWF

Vinderrejsen er arrangeret i samarbejde med IKEA Danmark, der samarbejder med både FSC og WWF for at udbrede bæredygtigt skovbrug. I Kina arbejder IKEA og WWF med en række skovprojekter, som har til formål at bekæmpe ulovlig fældning, støtte ansvarlig skovdrift og certificering samt udvikle og fremme innovative driftsværktøjer. Anne og Sanne vil på deres rejse besøge ét af disse skovprojekter og dermed opleve, hvordan arbejdet med ansvarlig skovdrift foregår.

Om FSC Design Award

FSC Design Award er en designkonkurrence for alle landets design- og arkitektstuderende. Med konkurrencen sættes der fokus på bæredygtige materialer. Unge studerende som Anne og Sanne har igennem konkurrencen fokus på, hvordan deres materialer har indflydelse på miljø, dyr og mennesker – og hvordan design og æstetik kan kombineres med bæredygtighed.

Bag FSC Design Award 2012 stod organisationerne FSC Danmark og WWF Verdensnaturfonden. Konkurrencen blev sponsoreret af JYSK, IKEA, FDB og Trip Trap.

FSC Design Awards