Demokratisk underskud truer Grønlands fremtid | WWF Denmark

Demokratisk underskud truer Grønlands fremtid

Nyhed lagt på den 16 september 2013   |
Gitte Seeberg og Aqqaluk Lynge ved lanceringen af samarbejdet mellem WWF Verdensnaturfonden og ICC i Nuuk i 2012.
© Foto: Mette Frost/WWF Verdensnaturfonden
Hvis det grønlandske folk skal have indflydelse på landets fremtid, og udviklingen ikke skal dikteres af store internationale selskaber med milliardomsætninger, skal der gøres noget. Hurtigt.

For høringsprocesserne og borgerinddragelsen på råstofområdet i Grønland har indtil videre langt fra været god nok. Og der er stadig lang vej igen, før såvel høringer som inddragelse når et tilfredsstillende niveau.

Sådan lyder hovedkonklusionen i en ny rapport fra ICC Grønland og WWF Verdensnaturfonden.

Rapporten rejser i alt 16 konkrete kritikpunkter af de hidtidige høringer og giver 14 anbefalinger, som Selvstyret ifølge ICC og WWF bør følge, hvis man med god ret skal kunne sige, at udviklingen af Grønland sker med folkets mandat.

Krav om folkelig opbakning
"De rettigheder, vi har tilkæmpet os som oprindelige folk, er under pres, når borgerinddragelsen om Grønlands fremtid ikke er bedre, end tilfældet er. Det er svært at lave gode høringer, men vi bliver nødt til at investere langt mere i dem, hvis de beslutninger, der træffes på råstofområdet, skal have folkelig opbakning og demokratisk legitimitet," siger ICC-præsident Aqqaluk Lynge.

"Rapporten viser desværre en stribe uheldige eksempler på, at høringerne i Grønland slet ikke er gode nok. Befolkningen har krav på langt mere medindflydelse – til fordel for både det fremtidige Grønland og den natur, som grønlænderne lever af i dag," siger WWF Verdensnaturfondens generalsekretær Gitte Seeberg.

Både Aqqaluk Lynge og Gitte Seeberg frygter de eventuelle konsekvenser for Grønlands ønske om økonomisk selvbårenhed uden folkelig deltagelse.

Folket skal styre tempoet
"Det er vigtigt, at kravet om udvikling kommer fra folket selv, og at folket styret tempoet. Vi har i alt for lang tid været styret af folk udefra, og vi skal passe gevaldigt på med ikke at sætte vores nyvundne ret til selvbestemmelse over styr i jagten på penge," siger Aqqaluk Lynge.

I rapporten bliver borgerinddragelse og høringsprocesser igennem de sidste 10 år beskrevet og diskuteret. Særligt er der fokus på høringsprocessen i forbindelse med London Minings jernmineprojekt ved Nuuk, som er den seneste høring, der er blevet afsluttet.

Rapporten bygger på et bredt skriftligt materiale, men også på interviews med personer, der har fulgt, deltaget i eller været med til at arrangere høringsprocesser.

Rapporten er resultatet af et projektsamarbejde mellem ICC Grønland og WWF Verdensnaturfonden. Støttet af Villum Fonden vil de to NGOer i løbet af to år udgive i alt fem rapporter om råstofudvindelse i Grønland.

Du kan downloade rapporten "Med folkets mandat?" på enten dansk eller grønlandsk ved at klikke på ikonerne til højre