Morgenfriske pandaer og Verdens Bedste Nyheder | WWF Denmark

Nyhed lagt på den 13 september 2013   |
Panda og børn til VBN
© Anne Burlund/WWF
Tidligt fredag morgen stod WWF og pandaerne klar for at dele gratis juice og Verdens Bedste Nyheder ud til de morgenfriske danskere. Målet var, at give folk gode nyheder fra udviklingslandene og fortælle, at kampen mod fattigdom bærer frugt.

Over 50 organisationer var med
For fjerde år i træk går frivillige og organisationer på gaden i september for at fortælle danskerne om de mange fremskridt i udviklingslandene. Fx er andelen af verdens fattige blevet halveret siden år 2000, og i 2013 starter der lige så mange piger som drenge i første klasse verden over. Det er et fremskridt, der giver mulighed for uddannelse som vejen ud af fattigdom.

I Verdens Bedste Nyheder-avisen kan danskerne i dag læse om WWF’s projekter i Vietnam, hvor WWF hjælper og underviser vietnamesiske rejeopdrættere i at opnå ASC-certificering af deres rejer (b.la. tigerrejer). ASC-miljømærket garanterer, at dambrugene ikke forurener vandmiljøet og den dyrebare mangroveskov, der er levested for et utal af fisk, fugle, dyr og planter - og som desuden værner mod naturkatastrofer som tsunamier og cykloner.

Læs mere om de små rejefarmere og WWF i Vietnam her

Sammenhæng mellem miljø og fattigdom

Verdens bedste Nyheder er et unikt samarbejde mellem FN, Danida og de danske udviklingsorganisationer.

WWF Verdensnaturfonden arbejder for at forbedre fattige befolkningsgruppers levevilkår og sikre en mere ligelig fordeling af goder og omkostninger, når naturens ressourcer bliver anvendt.

Det er vigtigt, at naturens ressourcer forvaltes på en bæredygtig måde, og dette arbejder WWF for, under overskriften Grøn Økonomi.

WWF har opnået gode resultater i arbejdet for bæredygtig forvaltning af naturressoucer flere steder i verden. Et eksempel på dette er en regional aftale for bæredygtig forvaltning og fiskeri af tun i Det Vestindiske Ocean og en fælles strategiaftale mellem Mozambique og Tanzania om bekæmpelse af illegal tømmerhandel over grænserne. I begge tilfælde har WWF drevet processerne frem.

Panda og børn til VBN