Virungas natur er guld værd | WWF Denmark

Virungas natur er guld værd

Nyhed lagt på den 02 oktober 2013   |
A view across some deforested grasslands towards the forests of Virunga National Park, near the Provincial capital of Goma, in the Democratic Republic of Congo.
© © Kate Holt / WWF-UK
En ny WWF-rapport, udarbejdet af konsulentfirmaet Dalberg Global Development Advisor, har sat værdi på Virungas natur.

Tallene taler deres eget sprog: Nationalparken kan indbringe langt større rigdomme og lokal udvikling, hvis der i stedet for olieudvinding og trækulsproduktion satses på at beskytte fiskeri, skov, turisme og rene energikilder:
  • 10 mio. dollars er den potentielle årlige indtægt for lokalbefolkningen, hvis den investerer i vandkraft som energikilde.
  • 235 mio. dollars om året kan turismen potentielt indtjene om året, hvis parken bevares og der opnås sikkerhed i parken, der lige nu er lukket pga. politisk ustabilitet.
  • 90 mio. dollars kan fiskeri potentielt indbringe befolkningen hvert år, hvis der ikke foretages udvindinger i Lake Edward.
  • 1,1 mia. dollars kan Virunga i alt potentielt indtjene om året ved bæredygtig udnyttelse af parkens ressourcer.
Baseret på resultaterne af den økonomiske værdi af Virunga Nationalpark, opfordrer WWF regeringer, olieselskaber og miljø- og udviklingsorganisationer til at tage de nødvendige skridt for at beskytte parken fra olieefterforskning. Læs mere her(link til pledge). WWF Verdensnaturfonden opfordrer også alle interessenter til at arbejde sammen for at beskytte parken.

WWF har bestilt Dalberg Global Development Advisors til at kortlægge Virunga’s aktuelle og potentielle sociale og økonomiske værdi og til at angive konsekvenserne af olieefterforskning og udnyttelse.