Olieselskab truer UNESCO-paradis | WWF Denmark

Olieselskab truer UNESCO-paradis

Nyhed lagt på den 07 oktober 2013   |
Mountain gorilla (Gorilla beringei beringei) close up of eye, Volcanoes NP, Virunga mountains, Rwanda
© naturepl.com/Andy Rouse / WWF
WWF klager nu højst usædvanligt til den britiske regering over olieselskabet Soco. Selskabet vil udvinde olie i verdensarvs-parken Virunga, som er hjem for nogle af verdens mest truede dyrearter. Med det drastiske skridt forsøger WWF at få Soco til at opgive sine planer om olieudvinding.

Soco’s aktiviteter truer lokalbefolkningens levevej, natur og dyreliv. WWF opfordrer selskabet til at standse sine aktiviteter øjeblikkeligt.” udtaler Gitte Seeberg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

Tidligere på året resulterede et intensivt pres fra WWF i, at det franske selskab Total trak alle planer tilbage om at lede efter olie i det UNESCO-område, som samtidig er Afrikas ældste nationalpark.

En rygende pistol mod artsparadiset

Virunga er større end Sjælland og blev i 1979 kåret af UNESCO som en af menneskehedens smukkeste og mest naturskønne steder på jorden. Parken befinder sig i Den Demokratiske Republik Congo og rummer et fantastisk dyreliv. Ikke bare nogle af verdens sidste bjerggorillaer – men også et enormt antal af unikke fugle, løver, elefanter, flodheste, chimpanser og den bemærkelsesværdige okapi.

WWF anklager nu Soco for at have overtrådt de miljø- og menneskerettighedsmæssige påbud, som er fremsat af OECD (Organisationen for Økonomisk Samarbejde og udvikling) - og som gælder for multinationale virksomheder. Gitte Seeberg udtaler:

Den østlige del af den Demokratiske Republik Congo, hvor Virunga National Park ligger, er en aktiv konfliktzone. FN og OECD anbefaler, at virksomheder der opererer i områder med skrøbelig og usikker regeringsførelse, er særligt varsomme på at deres aktiviteter ikke underminerer menneskerettigheder. Soco har ikke givet bevis for, at de har forholdt sig forsvarligt menneskerettighederne. Tværtimod

Trusler og manglende respekt for menneskerettigheder

Ifølge WWF har Soco anvendt statslige sikkerhedsstyrker til at intimidere skeptikere blandt lokalbefolkningen. Og under såkaldte folkehøringer blandt lokalbefolkningen har firmaet undladt at videregive afgørende informationer om de potentielle miljø – og sundhedsmæssige konsekvenser, olieudvindingen kan medføre i parken.

Disse konsekvenser har Soco selv redegjort for i et internt dokument, som WWF har fået fat i. Soco’s analyser viser, at olie-undersøgelserne kan forårsage forurening, ødelægge dyrenes levesteder, påvirke fiskeriet i Lake Edward, der giver mad på bordet til ca. 27.000 personer samt føre til øget krybskytteri i det skrøbelige øko-system. Det kan skade beboernes sundhed og ødelægge de naturlige ressourcer som flere tusinde mennesker er afhængige af.

Ved at indstille Virunga som et Verdensarvsted har DR Congo’s regering forpligtet sig overfor det internationale samfund til at bevare området til fremtidige generationer. Dette står i WWF’s klage. Ved at søge efter olie i parken har Soco overtrådt OECD’s retningslinjer for multinationale virksomheder. Retningslinjerne opfordrer til respekt for national lovgivning og internationale traktater” afslutter Gitte Seeberg.

Fakta om OECD’s retningslinjer for multinationale virksomheder

OECD’s retningslinjer er gældende for alle multinationale selskaber, der drives fra tilknyttede medlemslande. Storbritannien er et af de lande, der sammen med andre regeringer, stiftede OECD i 1961 for at stimulere økonomisk og social velfærd på verdensplan. WWF’s klage bliver indgivet til det det britiske kontaktudvalg, fordi Soco er britisk baseret og fordi DRC ikke er en del af OECD.

Talfakta om Virunga Nationalpark

• 880: bjerggorillaer er der tilbage i den frie natur.
  • 20.000: mennesker lever af fiskeri i Virunga – en beskæftigelse, der kan komme under pres, hvis der bores efter olie under søerne.
  • +3.000: dyre- og plantearter findes der i Virunga.
  • 100.000: har allerede skrevet under på WWF’s underskriftindsamling for at få Soco til at stoppe deres olieplaner.
  • 45.000: job kan Virunga skabe inden for fiskeri, turisme og vandkraft.
  • 600: flodheste er der tilbage i Virunga. For kun 30 år siden var der omkring 30.000 i parken.

Vidste du, at…

• …Virunga Nationalpark er på størrelse med Sjælland, og er det mest artsrige område på hele det afrikanske kontinent
  • …Virunga også er hjem for lavlandsgorillaer, chimpanser, okapier, skovelefanter, bøfler og træskonæb
  • … Virungas regnskov er et kulstoflager, som hele verden har brug for, når vi i fremtiden skal tilpasse os et nyt og anderledes klima