WWF byder ulven velkommen! | WWF Denmark

WWF byder ulven velkommen!

Nyhed lagt på den 10 december 2013   |
Gammelt egetræ med mos
© Poul Hald-Mortensen
-WWF har i internationalt regi arbejdet i rigtigt mange år for at bevare og skabe bedre vilkår for ulven i Europa. Nu har vi igen registreret ulve i Danmark. Det er et tegn på, at bestanden i Tyskland har fået det bedre. Det synes jeg er en meget positiv og også rigtigt spændende udvikling! Sådan udtaler Astrid Wodschow, der er skovpolitisk medarbejder i WWF Verdensnaturfonden.

Ulv set uden for Tønder

For godt et år siden blev en død ulv fundet i Nationalparken Thy, hvilket var et klart bevis på, at ulven endnu engang var hjemvendt til Danmark efter 199 års fravær. Siden hen er ulven blevet set flere steder rundt omkring i landet, hvilket begejstrer WWF Verdensnaturfonden. For godt en måned siden – nærmere betegnet den 6. november 2013 - blev en ulv i Danmark endnu engang set. Denne gang blev den set i i Skast Mose 15 km nord for Tønder og fotograferet af et vildtkamera. Selvom der er længere perioder, hvor ulven ikke bliver set, er det stadig et bevis på at ulven færdes vildt i Danmark.

Ulve i Europa

I Lars Gejls spændende bog Ulven i Danmark fra 2002 skriver biolog Tommy Dybbro fra WWF Verdensnaturfonden i forordet, at langt de fleste af Europas ulve lever i de østeuropæiske lande. Derudover findes de kun i nogle få isolerede bestande i lande som Spanien, Portugal, Italien, Frankrig, Sverige, Norge og Finland.

Sejlivede myter

Men ingen steder er ulven udpræget velkommen. Frygten er, at ulven forgriber sig på et får, et stykke kvæg eller sågar et menneske. Men i følge Tommy Dybbro er der også andre årsager til den sejlivede modstand mod ulven:

- Dette skyldes nok de mange og sejlivede myter om den. At den er farlig, styg og ond. At den skræmmer livet af små grise og blæser deres huse omkuld. Og at den forgriber sig på gamle bedstemødre og små piger med røde hætter.

At myterne ikke har hold i virkeligheden, mener både Tommy Dybbro og Astrid Wodschow. WWF har tidligere i gang sat flere kampagner rundt omkring i Europa for at få folk til at passe bedre på ulven - og WWF opfordrer stadig danskerne til at byde ulven velkommen.

Gammelt egetræ med mos