Pensionskasser sidder på tre gange Danmarks CO2-udledning | WWF Denmark

Pensionskasser sidder på tre gange Danmarks CO2-udledning

Nyhed lagt på den 15 januar 2014   |
Canada Olie Klima Energi
WWF UK staff member Alexandra Hartridge displays oil rich Bitumen sands at the Shell Albian Sands mining operation, Alberta, Canada. Shell are a 60% shareholder in the Muskeg River Mine, which has a capacity to mine bitumen sands equivalent to a production of 182000 barrels of heavy crude oil per day.
© Jiri Rezac / WWF-UK
På vegne af flere millioner danskere spiller de største pensionskasser hasard med klimaet med investeringer i nogle af verdens mest forurenende selskaber, viser ny WWF-undersøgelse

Danmarks syv største private pensionskasser har placeret over 7.200 millioner kroner i 120 ud af verdens 200 mest klimabelastende kul-, olie- og gasselskaber.

Investeringen er så stor, at selskabernes andel alene betyder, at de sidder på fossile reserver, der når og hvis de bliver udnyttet, vil være tre gange større end Danmarks årlige udledning af drivhusgasser.

Det viser en gennemgang af pensionskasserne senest tilgængelige aktielister foretaget af WWF Verdensnaturfonden.

- Det er et rigtig højt tal, som må give røde ører i branchen. Pensionskasserne er desværre med til at sætte fremtidige generationers sikkerhed og levevilkår på spil, når de på denne måde gambler med klimaet, siger John Nordbo, klimachef i WWF Verdensnaturfonden.

Investeringernes potentielle negative klimapåvirkning kan dog være endnu større, end undersøgelsen viser, da kun aktieinvesteringerne er undersøgt. Investeringer gennem fonde og direkte udledninger fra virksomheder i porteføljen er for eksempel ikke opgjort, da de nødvendige oplysninger ikke ligger offentligt tilgængeligt.

Så stor udledning sidder de på
Værst står det til i pensionskassen Danica, hvis investeringer alene vil svare til 0,9 gange Danmarks årlige udledning af drivhusgasser. PFA er kun marginalt bedre end Danica, mens Industriens Pension, PensionDanmark og Nordea har andele i fossile reserver, der hver især vil svare til en halv gang Danmarks samlede årlige udledning.

I bund ligger PKA og Sampension, der dog stadig sidder på betragtelige reserver.

De danske pensionskasser ejer til sammen reserver, der vil føre til en udledning på 191,5 millioner ton CO2, hvis de bliver udnyttet – 3,4 gange Danmarks årlige udledning.

Pensionskassernes investeringer i fossil energi går imod det internationale energiagentur IEA’s udmelding om, at mindst to tredjedele af de kendte kul-, olie- og gasreserver skal blive i jorden, hvis den globale temperaturstigning skal begrænses til to grader, som videnskaben har fastslået er smertegrænsen.

Behov for handling
En analyse fra Carbon Tracker Initiative fastslår dertil, at der på verdensplan kun må udledes 900 milliarder ton CO2 frem mod 2050, hvis vi skal blive under de to grader.

- Pensionskasserne bliver simpelthen nødt til at vågne op. Vi giver dem vores tillid og lader dem forvalte vores sammensparede penge, men de overser desværre for ofte, at der i stedet for olie, kul og gas er masser af attraktive investeringer i grønne selskaber, som i modsætning til mange af pensionskassernes investeringer er med til at skabe en bedre verden. Alt for mange overser samtidig, at sorte investeringer også snart kan blive en rigtig dårlig forretning, siger John Nordbo.

De syv største pensionskasser står for over 60 procent af danskernes private pension.

Bør udvikle nye politikker
WWF anbefaler i forlængelse af sin seneste undersøgelse, at alle pensionsselskaberne vedtager en investeringspolitik, der bidrager til at holde den globale temperaturstigning under to grader.
Selskaberne bør også offentliggøre deres investeringers CO2-fodaftryk, mener WWF.

Endelig bør pensionskasserne frasælge de af deres investeringer, der er mest CO2-intensive, og ifølge WWF bør de som minimum starte med investeringerne i kul- og tjæresandsselskaber og olieselskaber med olieudvindingsplaner i Arktis og særligt vigtige naturområder som for eksempel regnskoven.

WWF Verdensnaturfonden udgav i fjor en rapport, hvor pensionskasserne også var i fokus. Her stod det klart, at flere af pensionskasserne taler sig mere grønne, end de er. Den rapport kan downloades her.
Canada Olie Klima Energi