Fransk oliegigant trækker grænsen ved fælles verdensarv | WWF Denmark

Fransk oliegigant trækker grænsen ved fælles verdensarv

Nyhed lagt på den 04 februar 2014   |
Gorilla Dyr Østafrika
Bjerggorilla
© naturepl.com /Andy Rouse / WWF
Den franske oliegigant Total bekendtgjorde i går, at den ikke vil foretage nogen former for udforskning eller udvinding af olie og gas omkring og i områder, som er på UNESCO’s verdensarvliste. Det gør firmaet til frontrunner i en tid, hvor trusler som olie, gas og minedrift ifølge FN er på fremmarch i flere af de sårbare og værdifulde områder.

-UNESCO’s verdensarvliste repræsenterer verdens mest enestående naturområder og kulturskabte værdier; menneskehedens mest værdifulde fælles arvegods. Derfor opfordrer WWF medlemmer af udvindingsindustrien, samt bank-og finanssektoren til at holde sig ude af disse områder!” udtaler Maj Manzcak, som er seniorrådgiver i WWF Verdensnaturfonden.

Løftet fra Total er en opfølgning på et tidligere løfte fra foråret 2013 om at holde sig helt ude af Afrikas ældste nationalpark, Virunga, som er på UNESCO’s verdensarvliste og beliggende i Den Demokratiske Republik Congo (DRC). Virunga er blandt andet hjem for nogle af verdens sidste bjerggorillaer.

Men det afholder ikke det London-baserede firma Soco International PLC, som planlægger en seismisk test inde i selve parken i nærmeste fremtid. Dette til trods for at selskabet i egne rapporter advarer om at det kan føre til tab af levesteder for sjældne og truede arter, krybskytteri, sygdomme, forurening, forurening af drikkevandet og tab af fiskeri-arbejdspladser – for blot at nævne nogle.

-WWF er dybt bekymret over, hvad olieudvinding kan betyde for de mennesker, der bor omkring Virunga National Park. De lokale mænd og kvinder risikerer at blive forment adgang til at fiske i Lake Edward inden længe, når Soco skal lede efter olieforekomster. Mange af beboere frygter – med rette – at olieudvindingen vil komme til at ske på bekostning af de fisk og det vand, de er så afhængige af. De risikerer at stå med tomme fiskenet og stor forurening, når olieeventyret er slut, udtaler Maj Manzcak.

Soco forsætter med at forfølge olieefterforskning i Virunga, Afrikas ældste og mest biologisk mangfoldige beskyttede område. WWF har indgivet en OECD-klage mod selskabet om miljømæssige krænkelser og overtrædelser af menneskerettighederne - og over 500.000 aktivister kræver, at Soco trækker sig tilbage.

En rapport fra WWF viser, at Virunga Nationalpark har kæmpe uudnyttet potentiale til at blive en drivkraft for en langsigtet , bæredygtig økonomisk vækst i den østlige del af DR Congo via investeringer i vandkraft, fiskeri og økoturisme. Det anslås at Virungas naturrigdomme kan generere tusindvis af arbejdspladser og en værdi på over 1,1 milliarder dollars om året, hvis skov, fiskeri, turisme og energiproduktion bliver forvaltet bæredygtigt under fredelige forhold.