Ny mærkedag sætter fokus på vilde dyr og natur | WWF Denmark

Ny mærkedag sætter fokus på vilde dyr og natur

Nyhed lagt på den 03 marts 2014   |
Indian tiger, Panthera tigris tigris, resting. Kanha National Park
© R. Isotti, A. Cambone - Homo Ambiens / WWF
FN’s generalforsamling besluttede i fjor, at dagen i dag fremover skal fejres som World Wildlife Day – Verdensnaturdagen. Og mere fokus på krybskytteri og truede arter er nødvendigt, mener WWF.

I dag fejres den første udgave af Verdensnaturdagen - World Wildlife Day - og WWF Verdensnaturfonden ser det som en god mulighed for endnu engang at påskønne klodens vilde dyr og planteliv og øge indsatsen for at beskytte dem.

- Verdensnaturdagen er en god mulighed til at sætte fokus på de mange dyr og plantearter, der verden over er truede. Krybskytteri truer nogle, mens klimaforandringerne truer andre. Der er i dag mere end nogensinde før behov for handling, hvis vi skal bevare den fantastiske natur, som er så vigtig for os, siger Gitte Seeberg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

- Klodens vilde skabninger – fra tigeren til monarksommerfuglen – beriger vores liv med unik og mangeartet skønhed. De er også en afgørende del af økosystemerne i skovene, på engene, i floderne og verdenshavene, som til sammen spiller en stor rolle i lokalsamfund og økonomi over alt på kloden. Så verdens natur har brug for både værdsættelse og beskyttelse, siger Gitte Seeberg.

Det forgangne år har budt på flere store sejre i kampen mod handlen med truede dyr. Flere lande har destrueret lagre af elfenben og i februar blev ledere fra hele verden på en stor konference i London enige om at øge indsatsen for at begrænse krybskytteri og ulovlig handel med dyr.

På trods af disse fremskridt udgør den illegale handel stadig en alvorlig trussel mod verdens natur- og dyreliv. Sidste år blev over 1000 truede næsehorn skudt af krybskytter i Sydafrika og over 20.000 elefanter bliver dræbt af krybskytter hvert år. Og den øgede kriminelle aktivitet er med til at finansiere terrorgrupper og militser i Afrika, ligesom 1000 parkvagter i nationalparker er blevet dræbt på jobbet i de sidste ti år.

Nepal viser vejen
I anledning af den første Verdensnaturdag fejrer og anerkender WWF, at Nepal i det forgangne år – fra februar 2013 til februar 2014 – har sikret, at hverken næsehorn, elefanter eller tigre er blevet skudt af krybskytter i det asiatiske land. Det er den form for succes, der kan give klodens truede dyreliv en mere sikker fremtid og som har betydet, at tigerbestanden i Nepal siden 2009 er steget med 60 procent.

- Vi lykønsker Nepal for at have elimineret krybskytteri på disse tre ikoniske arter. Med en kombination af de rigtige politikker, evnen til at føre dem ud i livet og streng håndhævelse af dem, er det et forbillede for alle, der vil begrænse disse uhyrligheder, siger Gitte Seeberg.

FN’s generalforsamling valgte at fejre 3. marts som World Wildlife Day i markering af, at det var på denne dag i 1973, at Washington-konventionen om handel med truede dyr og natur (CITES) blev underskrevet.

WWF Verdensnaturfonden opfordrer endelig brugere af de sociale medier til at skifte deres profilebillede til et billede af et af verdens truede dyr for at gøre opmærksom på dagen. Hvis man mangler et godt billede, kan det findes på WWF Verdensnaturfondens Facebook-side mandag.

Indian tiger, Panthera tigris tigris, resting. Kanha National Park