30 EU-kandidater lover at beskytte miljøet | WWF Denmark

Nyhed lagt på den 23 maj 2014   |
Over 600 kandidater har skrevet under på WWF's erklæring om at beskytte miljøet
© WWF European Policy Office
En tredjedel af samtlige danske kandidater til Europa-Parlamentet har ved at underskrive WWF-erklæring forpligtet sig til at beskytte miljøet

Her kun få dage før valget til Europa-Parlamentet er der godt nyt for klima, miljø og natur.

30 ud af de 90 danske kandidater til Europa-Parlamentet har skrevet under på WWF’s onlineerklæring om at støtte politikker, der sikrer klima, miljø og natur.

Helt specifikt har kandidaterne skrevet under på, at de vil støtte politikker, der er med til at sikre, at EU’s brug af naturens ressourcer begrænser sig til én planets begrænsninger. Og det er ganske nødvendigt, da vi vil få brug for flere jordkloder, hvis alle jordens beboere lever, som europæerne lever i dag.

- Jeg er rigtig glad for, at den grønne dagsorden appellerer til valgets kandidater og at erklæringen har vundet opbakning i hele syv partier. Nu ser vi så frem til, at politikerne lever op til deres løfte, hvis de bliver valgt til Europa-Parlamentet, for det har naturen og både dyr og mennesker brug for, siger generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden Gitte Seeberg.

600 kandidater har skrevet under i EU
På europæisk plan har over 600 kandidater fra samtlige 28 EU-lande skrevet under på WWF’s erklæring om at beskytte miljøet og styrke den grønne økonomi til gavn for både jobskabelse og folkesundhed.

- Den store opbakning viser, at der over alt i Europa er politikere med et bankende grønt hjerte. Vi håber, at vælgerne både herhjemme i Danmark og overalt i Europa vil finde inspiration i listen over underskrivere, før de sætter deres kryds. Der er nemlig brug for et grønnere Europa, hvis vi skal gøre os håb om at stoppe grænseoverskridende problemer som klimaforandringer og vand- og luftforurening og beskytte det unikke europæiske natur- og dyreliv, siger Gitte Seeberg.

De danske underskrivere af WWF-erklæringen er i alfabetisk rækkefølge:

Anders Primdahl Vistisen (DF), Britta Thomsen (S), Catja C. Gaebel (C), Christel Schaldemose (S), Diego Gugliotta (V), Gunde Odgaard (S), Hans Henrik Larsen (N), Jacob Isøe Klærke (SF), Jeppe Kofod (S), Josefine Kofoed (C), Jørgen Grøn (N), Jørgen Jørgensen (SF), Karen Melchior (B), Karina Rohr Sørensen (N), Karsten Lorentzen (DF), Lasse Quvang Rasmussen (S), Lau Tambjerg (SF), Lave K. Broch (N), Margrete Auken (SF), Mette Langdal (N), Ole Christensen (S), Ole Nors Nielsen (N), Poul-Erik Engell Høyer (V), Preben Kristensen (N), Rina Ronja Kari (N), Sissel Kvist (B), Søren Gytz Olesen (SF), Teis Volstrup (SF), Tonni Hansen (SF), Troels Stru Schmidt (SF).

Se erklæringen, der er skrevet under på, ved at klikke her.
Over 600 kandidater har skrevet under på WWF's erklæring om at beskytte miljøet