I dag starter overtrækket på klodens ressourcer | WWF Denmark

I dag starter overtrækket på klodens ressourcer

Nyhed lagt på den 19 august 2014   |
Ubæredygtig træhugst er en af de måder, hvorpå vi stifter økologisk gæld. Vores overforbrug betyder, at vi hvert år udhuler jordens biokapacitet
© Brent Stirton / Getty Images / WWF
Menneskeheden har nu opbrugt alle de ressourcer, Jorden har til rådighed for i år. Resten af året er derfor på ubæredygtigt overtræk. WWF advarer om de langsigtede konsekvenser

Menneskeheden har i år opbrugt vores årlige økologiske budget på ikke engang otte måneder. Således begynder overtrækket på jordens ressourcer allerede i dag, viser data fra den internationale tænketænk for bæredygtighed, Global Footprint Network.

Dagen, hvor grænsen nås, er kendt internationalt kendt som ’Earth Overshoot Day’ og er de senere år faldet tidligere og tidligere, hvilket altså betyder, at vi menneskers forbrug hurtigere og hurtigere overskrider, hvad jorden kan reproducere i løbet af et år.

I 2000 faldt den således 1. oktober.

Ifølge Global Footprint Network data skal vi danskere dog være glade for, at resten af verdens forbrug er mindre end vores, for allerede siden 1960’erne har vores økologiske fodaftryk herhjemme været større end vores biologiske kapacitet.

Og det får WWF Verdensnaturfonden til at advare mod fortsat overforbrug:

- Der er simpelthen ikke råd til, at vi fortsætter som nu. Vi skal blive meget bedre til at passe på vores ressourcer og ikke bare smide væk og overforbruge. Hvis vi stopper med det, er der en chance for, at planeten og verdens dyreliv ikke lider så stor overlast, siger Gitte Seeberg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

Vores overtræk på naturens konto betyder, at vi stifter det, man kan kalde økologisk gæld. Den kommer til udtryk ved afskovning, mangel på drikkevand, udpining og erosion af jorden, tab af biodiversitet og opbygning af CO2 i atmosfæren.

Større krav til ansvarlighed
- Vi skal huske på, at naturen er grundlaget for vores velbefindende og vores velstand. For at sikre en lys og sund fremtid for vores børn og børnebørn må vi bevare og beskytte den natur, vi har tilbage. Det kræver, at vi passer bedre på denne dyrebare planet, vi kalder vores hjem, siger hun videre.

I begyndelsen af 1960erne brugte menneskeheden kun to tredjedele af jordens tilgængelige naturressourcer. Og siden er det altså gået den gale vej.

- Det mest frustrerende ved denne udvikling er, at vi har mange af løsningerne på plads, men bare ikke gør nok brug af dem. Hvis man køber fisk mærket med MSC eller træ og papir, der er FSC-certificeret, ja, så er bæredygtigheden sikret. Samtidig udgør den rene og vedvarende energi et alternativ til den sorte energiproduktion, hvis CO2-udledning forurener vores have og vores natur. Det kræver bare, at vi alle tager ansvar for vores forbrug og stiller krav til industrien om, at de skal gøre det samme, siger Gitte Seeberg.

86 procent af verdens befolkning bor i et land, der kræver mere fra naturen, end deres egne økosystemer kan genskabe.