Temperaturen stiger tre gange så hurtigt

Varmere klima og smeltende havis ændrer Arktis dramatisk. I de seneste 50 år er temperaturen i Arktis steget tre gange så hurtigt, som gennemsnitstemperaturen på kloden som helhed.

Det går ud over de vilde arter, der har tilpasset sig det kolde klima og ikke når at omstille sig i tide. Selvom det er svært at forudse, kan vi om blot 20 år  se helt isfrie somre i Arktis. Det vil være en katastrofe for de dyr, der er afhængige af havisen.

Kæmp sammen med os for et koldt Arktis.

Vilde dyr på tynd is

Du skal være særligt sejlivet for at overleve i det ekstreme klima, og det er livet i Arktis. Plante-og dyrelivet hænger sammen i økosystemer, hvor hver del er i perfekt balance med de andre. En grundsten for livet i Arktis er havisen.

Isbjørnene er for eksempel afhængige af havisen for at komme tæt på deres bytte, men de bruger også isen til at yngle og opfostre deres unger. Den svindende havis har resulteret i tyndere isbjørne og flere konfrontationer mellem mennesker og isbjørne, fordi de sultne dyr søger ind mod byerne for at finde føde.

Arktis er et unikt område, hvor der lever et væld af spændende arter. Grønlandshvaler, vilde rensdyr, polarræve, hvide hvaler og ikke mindst isbjørne er bare nogle af dem. Det er arter, der har tilpasset sig livet på, i og under isen. Derfor er det vigtigt, at vi kæmper for at bevare isen.

Bliv Naturvogter

Den sidste is og isbjørnepatruljen

Arktis’ vilde dyr har brug for deres kolde verden, så de kan overleve. Sammen kan vi kæmpe for et klima i balance og for at hjælpe de dyr, der lige nu lider under den forsvindende havis.

Sammen kan vi:

• Beskytte den sidste is. Havområdet ud for Grønlands og Canadas nordligste kyster kalder vi “The Last Ice Area” eller “Den sidste is”. Fremskrivninger viser, at havisen også i fremtiden vil komme i dette område hver sommeren. Det vil derfor være et sidste helle for de dyrearter, der er afhængige af havis.
  • Undgå konflikter mellem isbjørne og mennesker. Når sommerhavisen svinder, søger isbjørne mod byerne for at finde føde. Det kan føre til farlige konfrontationer mellem isbjørne og mennesker, hvor begge er i fare. Vi har derfor startet en isbjørnepatrulje i den grønlandske by Ittoqqortoormiit. Patruljen skræmmer isbjørne væk, når de kommer for tæt på byen. Siden 2015 har patruljen skræmt mindst 75 isbjørne væk.
  • Presse verdens ledere til at implementere klimaaftalen fra Paris fuldt ud og øjeblikkeligt, så vi begrænser temperaturstigninger på 1,5 grader celcius.

procent af havisens udbredelse er forsvundet siden 1980'erne
procent af globale stigninger i havniveauet skyldes smeltende iskapper i Arktis
procent af verdens isbjørne risikerer at forsvinde inden 2050