En tikkende bombe under dyrelivet

Der bliver i gennemsnit produceret over 820.000 tons plastik. Hver dag.

Desværre ender meget af den plastik i naturen, og det er en katastrofe for klodens vilde dyreliv. Dyrene forveksler plastikken med mad, og spiser det. Når det først er optaget i dyrenes system, er det for sent at gøre noget.

Ny forskning siger, at halvdelen af klodens skildpadder og 90 procent af alle havfugle har plast i maven. Plastikforurening i den skala er en tikkende bombe under klodens vilde dyrearter!

PLASTIK ER FARLIG KOST

Når plastik ender i naturen, bliver det en dræber.  Der er fundet plastikpartikler hos en række havfugle, havpattedyr, skildpadder og fisk. Det giver dem en falsk følelse af mæthed og blokerer for, at dyrene kan optage næring gennem tarmene. Dyrene kan derfor ende med at dø af sult, når de spiser plastik. Andre dyr bliver viklet ind i plastik på jagt efter føde og ender med at drukne. Når koraller kommer i kontakt med plastik, reagerer de, som hvis de fik koldbrand – de bliver syge og dør.

Plastik har også en negativ effekt på klimaet. Det er nemlig lavet af fossil olie, og udleder CO2, når det udvindes, produceres og til sidst forbrændes. Der er derfor mange gode grunde til at sænke vores overordnede forbrug af plastik og genanvende mere af det plastik, der allerede findes.

Cirkulær økonomi er vejen frem

Selvom plastik i naturen er skidt, er det svært at forestille sig en verden uden plastik. Men i dag smider vi alt for meget plastik ud uden, at det bliver genbrugt eller genanvendt. Rigtig meget plastik kan genanvendes mange gange, men det kræver en grundig forsortering, hvor vi som forbrugere jan hjælpe. Hvis vi fx sorterer fødevareemballage fra andre former for emballage, som fx shampooflasken, allerede i vores eget køkken. På den måde holdes fødevareemballage i sin egen affaldsstrøm og kan i langt højere grad genbruges til ny fødevareemballage.

Derudover skal vi blive bedre til at designe plastikprodukter til genbrug og genanvendelse fra starten, og vi skal udbygge vores cirkulære økonomi, så vi også får et pantsystem på plastik. Så kan vi nemlig bruge de plastikprodukter, der allerede er i omløb i vores samfund, flere gange og stoppe afbrænding af plastikaffald.

Plastik skal væk fra naturen

Vi kan kun vinde kampen mod plastik i naturen, hvis vi står sammen. Derfor arbejder vi på flere niveauer for at sikre, at vi bruger mindre plastik, at vi bruger det smartere, og at vi genanvender mere af det.

• Vi er ude i naturen. Vi samler plastikaffald op fra havet og strande i for eksempel Afrika, Asien og Stillehavet.
  • Vi oplyser forbrugere. Vi skaber fokus på konsekvenserne af vores plastikforbrug ved at dokumentere skaderne og vise løsninger.
  • Vi presser politikere. Vi rådgiver politikere og beslutningstagere til at skære ned på unødvendig plastik og betragte plastik som en ressource i den cirkulære økonomi.
  • Vi tænker globalt. Vi arbejder for at indgå en global forpligtende aftale om at stoppe udledning af plast til havet.
  • Vi rådgiver virksomheder. Vi laver transformerende partnerskaber med virksomheder, der arbejder med en bæredygtig strategi for at sænke deres plastik-fodaftryk. Vi har for eksempel indgået samarbejde med Salling Group (Netto, Føtex og Bilka), hvor et af initiativerne er pant på plastikposer og rådgivning om bæredygtig brug af plast i detailhandlen.
Bliv Naturvogter

millioner ton plastik bliver dumpet i verdenshavene hvert år. Det svarer til 15 ton – i minuttet!
ton plastik for hver 5 ton fisk, er der i dag i vores verdenshave
havpattedyr og skildpadder og 1 million havfugle dør hvert år på grund af plastforurening

Slå op med plastik