Earth Hour. Sluk lyset – tænd håbet!

Earth Hour er verdens største opråb på planetens vegne og organiseres af WWF over hele kloden. Den 27. marts 2021 kl. 20.30-21.30 slukker millioner af mennesker og tusindvis af virksomheder og byer over hele verden lyset for at sende et signal til verdens beslutningstagere om, at tiden er inde til at handle. Og du kan være med.

Verdens biodiversitet er truet, hver fjerde dyre- og planteart er i fare for udryddelse, og naturen er ude af balance. Derfor slukker vi lyset for at sætte fokus på alt det liv, som vi gerne vil bevare. Naturen er nemlig nøglen til at løse både klimaforandringerne og biodiversitetskrisen. Når kloden går i sort, er det for at vise, at vi alle har en stemme, og at vi forventer, at verdens beslutningstagere lytter og handler. Derfor opfordrer vi virksomheder, organisationer og privatpersoner til at deltage i årets Earth Hour, for samtalen om klodens fremtid skal ikke foregå uden dig. Sammen kan vi gøre en forskel!

Vær med den 27. marts 2021. Sluk for lyset – tænd håbet!

Earth Hour er det første skridt

Udover den symbolske mørke time, hvor lyset slukkes én time for at markere, at klimasagen skal tages alvorligt, er kampagnen også din mulighed for at lade din stemme blive hørt og tage handling for verdens natur og dyr. Find inspiration til, hvordan du, din virksomhed eller din kommune kan skabe en grønnere og mere klimavenlig hverdag. Kontakt os på earthhour@wwf.dk.

Vær med!

Hvis du vil vide mere om Earth Hour kan du kontakte earthhour@wwf.dk eller følge med på WWF’s facebookside, hvor vi op til og efter Earth Hour sætter fokus på klimaforandringernes konsekvenser for dyr, natur og mennesker. Her giver vi dig viden og inspiration til, hvordan du kan være med til at gøre en forskel. Du kan også følge med på instagram under hashtag #EarthHour og #Connect2Earth eller selv dele indhold på dine sociale medier med hashtag #EarthHour og #Connect2Earth

Earth Hour 2021

I år finder Earth Hour sted lørdag den 27. marts 2021 kl. 20.30 – 21.30 og fremhæver det presserende behov for at tackle naturtab og klimaforandringer. Med beviser, der peger mod en tæt sammenhæng mellem naturens ødelæggelse og stigende forekomster af pandemier som COVID-19, forsøger Earth Hour 2021 at forene folk til at tale på naturens og planetens vegne.

2021 er et skæbnesvangert år med afgørende muligheder for at ændre vores forhold til naturen. I år skal verdens beslutningstagere nemlig tage kritiske beslutninger omkring natur, klimaforandringer og bæredygtig udvikling. Følgevirkningerne af disse beslutninger vil forme vores planetens fremtid i kommende årtier, og Earth Hour er en vigtig mulighed for at opråbe beslutningstagere til handling, der skal beskytte vores planet.

Sidste år var Earth Hour på grund af COVID-19 for første gang et digitalt initiativ, og bevægelsen samlede folk fra hele 190 lande, der markerede initiativet online. Det genererede over 3 milliarder visninger på sociale medie med hastagget #EarthHour og andre relaterede hashtags.

Da COVID-19 stadig raser, er Earth Hour igen i år online, hvor millioner af mennesker over hele verden inspireres til at råbe op på naturens vegne.

Hvornår startede Earth Hour?

Earth Hour startede i Australien i 2007, hvor WWF lancerede kampagnen med en fælles opfordring til at slukke lyset en time for klimaet.