SKRIV UNDER: Mindre plastik i havet | WWF Denmark

Skriv under for at stoppe plastikforureningen

Vores verdenshave står overfor en voksende forureningskrise. Omkring 8 millioner ton plastik ender i havet hvert år. Man regner med, at der allerede er 150 millioner tons plastik i verdenshavene, fordi problemet er blevet ignoreret så længe. Der er derfor et alarmerende behov for en FN-aftale, der kan stoppe plastikforureningen af vores verdenshave inden 2030.

Nyopdaget art allerede forgiftet med plastik

Senest har en gruppe forskere med støtte fra WWF i klodens fjerneste afgrund - Marianergraven på 6.900 meters dybde - opdaget en helt ny tangloppe-art. Undersøgelserne af den nye art viste, at den allerede var forgiftet med plastik, da man kunne finde plastiktypen polyethlenterephtalat (PET) i dens krop - et stof, som findes i en række almindeligt anvendte husholdningsartikler, såsom vandflasker og træningstøj. Den nyopdagede art er derfor officielt blevet navngivet Eurythenes Plasticus efter den plastic, den har i kroppen.

Fundet af plastik i hele nye arter på et så ufremkommeligt sted viser, at vi er nødt til at få styr på vores plastikforurening, så vi kan undgå at arter som havskildpadder, fugle, fisk og mange andre dyr enten spiser eller bliver kvalt i plastikken med døden som følge.

Derfor beder vi med denne underskriftsindsamling verdens ledere om at sammensætte en global og bindende aftale i FN, som stopper udledningen af plastik i havene ved udgangen af 2030.