Pant på plastikposer i Netto | WWF Denmark

Netto indfører pant på plastikposer som led i ambitiøs plast-indsats

Netto indfører som den første danske dagligvarekæde pant på plastikposer. Det sker som del af et nyt partnerskab mellem WWF Verdensnaturfonden og Dansk Supermarked Group, der ejer Netto. Samarbejdet skal sikre, at plastik fra butikkerne ikke ender i naturen som affald.

Plastik skal væk fra naturen, og det skal være slut med unødig plastik. Derfor går Danmarks største detailhandelsvirksomhed sammen med miljøorganisationen WWF Verdensnaturfonden for at finde nye løsninger på verdens plastikproblemer herhjemme og i udlandet. Sammen vil parterne søsætte en række initiativer, der bl.a. skal fjerne unødvendig plastik i koncernens egne produkter og emballage, sikre at mest mulig plastik genanvendes, ligesom parterne vil introducere nye og mere bæredygtige plastikprodukter. Endelig vil Dansk Supermarked Group og WWF Verdensnaturfonden indsamle plastik, der allerede er endt i naturen, så verdens dyreliv kan få et tiltrængt pusterum. Læs hele pressemeddelelsen her.

© Dansk Supermarked Group
© Dansk Supermarked Group

Samarbejdet med WWF Verdensnaturfonden:

 

FAKTA: Pant på plastikposer:

 

  • Netto indledte i april 2018 en test af pant på specialdesignede plastikposer i alle de fynske Netto-butikker. I juni blev ordningen udvidet til Bornholm.

  • Hidtil har panten været på 50 øre, hvor kunden har fået 1 kr. retur. Panten hæves nu til 1,50 kr., hvorefter kunden får 2 kr. retur.  Forskellen betales af Netto.

  • Poser, der bliver afleveret, vil blive indsamlet og afleveret til genanvendelse.

  • Vælger man ikke at pante posen, vil pantoverskuddet gå fra Netto til WWF Verdensnaturfonden, som Dansk Supermarked Group og Netto samarbejder med gennem et fælles partnerskab om plast.

  • Netto ser den nye pantordning som en investering, hvor udgifterne går til et godt formål – nemlig at mindske plastforurening.

  • Overskydende pant fra samarbejdet vil blandt andet blive brugt til at fjerne plastik fra naturen i Danmark og udlandet samt at sætte mere fokus på at finde nye bæredygtige plastløsninger herhjemme.