Earth Hour 2017 slog alle rekorder | WWF Denmark

Earth Hour 2017 slog alle rekorder

Nyhed lagt på den 28 marts 2017   |
UNge WWF Wildlife Reporters fra WWF Verdensnaturfonden trækker stikket på Kronborg Slot - og alt bliver mørkt på Earth Hour
© WWF / Lars Hestbæk
Mere end 3.000 ikoniske bygninger i hele verden slukkede for lyset, mere end 3,5 mia. hashtags blev brugt på sociale medier, og rigtig mange danske og udenlandske kommuner var med til at gøre dette års Earth Hour til en rekordstor succes på verdensplan.

Den mørke time strømmede ind over verden i lørdags, hvor lyset blev slukket i én time om aftenen for at gøre opmærksom på de klimaforandringer, der har vist sig så svære at stoppe.

På Kronborg Slot i Helsingør kom WWF’s unge Wildlife Reporters kørende på hundeslæder og slukkede for slottet præcis, da klokken ramte 20.30. Det var en festlig markering af en ellers alvorlig situation, hvor vi flere år i træk nu har oplevet globale varmerekorder på baggrund af klimaforandringer.

Rigtig mange danske kommuner og virksomheder slukkede også for lyset for at markere deres støtte til klimaet. Her var der både tale om gadebelysning, butiksbelysning og andre opfindsomme tiltag som klima-mad på hoteller eller stille-svømning i stearinlysenes skær.

WWF Verdensnaturfonden takker alle, der har været med til at give klimaet en stærk stemme her i 2017. Vi håber, at I vil fortsætte med at sætte fokus på klimaforandringer, når det er muligt for jer.

Tal på Earth Hour 2017
  • Lyset blev slukket på over 3.000 ikoniske bygninger i verden. Disse var blandt andet Kronborg Slot (Helsingør), Operahuset (Sydney), Big Ben (London), Tokyo Tower (Tokyo), Empire State Building (New York), Singapore Flyer (Singapore), pyramiderne i Ægypten (Cairo), Sheikh Zayed Grand Mosque (Abu Dhabi), Monumento a la Independencia (Mexico City) Eiffeltårnet (Paris).
  • Over 3,5 milliarder officielle Earth Hour hashtags blev brugt i perioden mellem januar og marts 2017. En tredjedel af dem blev brugt mellem d. 25. og 26. marts alene.
  • Tæt ved 2.700 pressehits på Earth Hour alene i perioden mellem d. 23. og 26. marts.
  • Over 300 kendte verden over brugte deres indflydelse til at sætte fokus på klimaet som ambassadører for WWF og Earth Hour. Heriblandt den amerikanske skuespiller Jared Leto og den skotske tennisspiller Andy Murray.
© WWF / Lars Hestbæk Forstør
Kronborg Slot i Helsingør så flot ud med belysningen - indtil klokken ramte 20.30, hvor den mørke time startede. Alt blev sort. Lige som det skal.
© WWF / Lars Hestbæk Forstør
De unge WWF Wildlife Reporters ankom på slædehunde.
© WWF / Lars Hestbæk Forstør
TV2 fik også talt med vores unge Wildlife Reporters om Earth Hour, og den klode som de skal overtage. TV2's vejrbil sendte hele aftenen igennem vejrudsigter foran Kronborg Slot i anledningen af Earth Hour.
Pandaen er altid glad, når det er Earth Hour